binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door JordiV6 » 02 nov 2022, 15:53

Hallo iedereen!

Om me snel even voor te stellen, ik ben Jordi uit Waregem België.

Deze thema is de wagen geweest van mijn vader, om het zo te zeggen een echte Lancia liefhebber.

Hij heeft werkelijk vanalles gehad van Lancia, en mijn 1e wagen was ook een Lancia Dedra!

Om het kort te schetsen, toen thema series3 uitkwam werkte mijn vader als mechanieker in een Lancia garage.

Deze wagen heeft hij nieuw verkocht zien worden naar Denemarken en opnieuw in voorraad zien komen als inruil, waarop hij dan deze wagen kocht.

Laten we zeggen dat de wagen toch zeker 20 a 25 jaar in zijn bezit was maar ondertussen staat de wagen toch al een 10 tal jaar stil in de schuur en na meerdere pogingen van mijn vader om deze te verkopen heeft hij telkens om het laatste moment daar de stekker uit getrokken omdat hij het niet kon.

Nu onlangs heb ik besloten de thema een nieuw leven te geven.

Zo een beslissing kon ik niet zomaar nemen want ik had al een oldtimer in mijn bezit, een 1988 Cadillac Eldorado 4.5 V8 die ik kreeg van mijn grootvader en zit de motor van de thema niet vast (en nee hoor deze draait nog vrij rond maar start momenteel wel niet)

Die wagen wou ik op een bepaald moment volledig in orde zetten want die had ook even stil gestaan maar de kosten leken mij te hoog en iemand (betaalbaar) vinden die aan dit type wagen kon werken was onvindbaar buiten 1 iemand hier niet ver van mij, maar zij wisten van hunzelf dat ze experten waren dus konden ze zelf met een natte vinger de prijs ter plaatse verzinnen dus nam ik de keuze die te verkopen en zo budget te maken voor de thema (wat dan ook een praktischere auto is voor gezinsuitstapjes).

De Thema gaan ik en mijn vader zelf in orde zetten, normaal heb ik alle nodige stukken voor de motor reeds liggen om deze een grote onderhoudsbeurt te geven uit de hoop geen extra kosten tegen te komen zoals een vaste aircopomp enzo.

Het enige wat ik wel nog zoek is een nieuwe radiator en een luchtfilter, kan iemand mij hier aan helpen?

Hieronder alvast wat plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door JordiV6 » 07 nov 2022, 15:54

hoi!
deze week komt de rest van men originele bericht.
ik was helaas gelimiteerd in het aantal foto's plaatsen blijkbaar.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door Hans8V » 08 nov 2022, 20:39

Welkom hier, en een leuk verhaal!
Ondertussen begint een Thema toch best bijzonder te worden, dus heel goed dat je deze weer op gaat knappen. En zo'n V6 is ook erg fijn!
Als je nog info nodig hebt is er op dit forum heel veel te vinden, en ook de naslagwerken zijn beschikbaar. En ook voor onderdelen kun je hier je vragen kwijt https://ricambitalia.nl/, er is nog vanalles op voorraad :thumbup:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door Ralph » 15 nov 2022, 17:31

Leuk verhaal en veel succes en plezier aan de restauratie :D

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door Maarten-Jan » 17 nov 2022, 14:00

Mooi dat er weer een Thema gered wordt! Mocht je hulp of onderdelen nodig hebben, ik heb heel veel tweedehands onderdelen liggen. In mijn webshop ook wat nieuwe onderdelen maar het begint wat schaars te worden...
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door JordiV6 » 23 nov 2022, 19:39

Ooit vond mijn vader het een goed idee om blanke lak over de motor te sputen :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door JordiV6 » 23 nov 2022, 19:40

Afbeelding

op ebay heb ik een inlaat en voorste kleppendeksel kunnen scoren en deze gespoten in wrinckle paint van VHT

Afbeelding

en ik weet het, het is niet origineel lancia maar op een busso V6 moeten de chrome buisjes zitten dus heb ik er kunnen scoren van een alfa spider en deze opgekuist (nieuwe rubbers heb ik er ook voor liggen).

Afbeelding

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door JordiV6 » 23 nov 2022, 19:40

Afbeelding

er waren ook 2 nieuwe voorbuizen nodig omdat de flexibels stuk waren en 1 buis al te ver aan was hersteld, gelukkig heb ik een stel kunnen scoren bij Auto Europa-Italië in Hem, enkel moeten er 2 andere flenzen op voor aan de katalysator te kunnen bevestigen.

Afbeelding

Ook heb ik reeds andere velgen ervoor gekocht omdat dit type wiel zeer mooi vindt en tegelijk ook dicht aanleunt bij de look van de 8.32 wiel (was niet makkelijk om dat nog te vinden in 4x98)

Afbeelding

en hier hopelijk alle nodige onderdelen voor de motor terug op punt te zetten, alles gekocht van Autodoc en gecontroleerd of de onderdelen overeen komen met de OEM nummer die ik vond in Eper.

- nieuwe waterpomp en dichtingen
- brandstoffilter
- dichtingen voor de 2 kleppendeksels
- distributieriem
- spanner voor de distri
- oliefilter
- bougies
- nieuwe bougiekabelset
- 2x multiriem (kleine en grote omdat eper dit aangaf)
- Castrol GTX ultraclean 10w40 olie (niet op foto)

JordiV6
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 nov 2022, 15:04

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door JordiV6 » 23 nov 2022, 19:41

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: binnenkort opnieuw een thema busso v6 op de baan!

Bericht door Maarten-Jan » 25 nov 2022, 08:54

Gave velgen! Welk merk en type zijn ze? Ik zoek nog wat mooiers voir mijn montecarlo....

Goed bezig ook, meteen alles aanpakken is het beste!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”