Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 06 sep 2020, 15:48

Oke bedankt voor het advies! Het is tenminste te doen zonder dat de motor er weer uit moet.

Die nokjes zitten niet op mijn carterpan, zie foto.
De gene op de foto is identiek als de gene die er nu onder zit maar dan zo verroest dat ik bang ben dat er gaten in vallen als ik hem opknap. Ik heb dus een nieuwe besteld in Italië, eens zien of dat de goede is want er stond geen foto bij. Ik heb er nog één maar daar is de turbo retour buis anders en past dus niet, ik denk dat die van een 16V Turbo is. Deze heeft wel weer van die nokjes.

De motor weer 5 min laten draaien en op dit moment lekt hij minder als gisteren, misschien dat de pakking aan het opzwellen is door de olie? De pakking is niet op rubber basis maar lijkt eerder van vezels of iets dergelijks. Het zal wel niet maar misschien sluit hij zich zelf wel af na een tijdje……....

Ik vraag mij het volgende af: Als ik de carter laat zaken tot hij niet verder wil en dan, na goed te ontvetten, er vloeibare pakking tussen doe (aan beide kanten van de pakking die nu lekt), zou dat werken? Ik heb zelfs nog een vloeibare pakking liggen die niet droogt zodat hij zich niet vast lijmt. Misschien makkelijker dan een nieuwe en het proberen waard?

Verder nog een slangklem en sensor strakker moeten draaien want er zaten een paar druppels koelvloeistof bij. Vreemde koelvloeistof heb ik gebruikt, is geheel transparant en dus moeilijk te zien. Zou geel moeten zijn maar dat is in een druppel niet te zien.
Bijlagen
Carterpan.jpg

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 07 sep 2020, 00:29

Met vloeibare pakking loop je het risico dat er resten in de olie komen. Zeker als je er niet goed bij kunt. Ik raad het af.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 15 sep 2020, 21:33

Los drijvende pakking in de motor olie is misschien niet echt een goed idee inderdaad. Aangezien er een nieuwe carterpan onderweg zou moeten zijn, houd ik het daar maar op. Dan doe ik er gewoon de standaard pakking tussen. Dat doe ik pas in de lente want de lekkage is nu nog maar heel gering. Mijn vader heeft wat gefabriceerd en dat heeft het meeste verholpen, hij zweet/lekt nu alleen nog maar als de olie heet is. Hij heeft een strip gemaakt die de krachten van de bouten wat beter verdelen.
Carterpanstrip.jpg
Omdat hij bijna niet meer lekte heb ik dan eindelijk de auto kunnen rijden. Ik heb de laatste week 700km gereden en dat ging zeker niet slecht. Niks kapot gegaan behalve de startmotor welke 200 km van huis besloot niks meer te doen. Gelukkig had ik Paps in de auto en heb ik hem als startmotor gebruikt (gelukkig liep de straat iets naar benden). Wel hoofdzakelijk in Duitsland gereden want met een maximum van 100 wordt ik helemaal gek.

Maar er zijn wel enkele dingen die niet goed zijn en ze zijn allemaal lastig te verhelpen. De carterpan zoals eerder beschreven.
Ook een heel klein koelvloeistof lekkage (5 druppels op een dag) en dan prompt bij dat plaatje die tussen het blok en de versnellingsbak zit. Waarom kon het thermostaathuis niet lekker of desnoods de waterpomp, maar nee hoor dat was te makkelijk. :crazy: Stel ik ook uit tot de lente.

En dan de turbo, deze lekt minimaal op een hele vreemde plek (zie foto). Daar achter hoort geen olie te zitten want daar zit de uitlaat turbine. Ik ben met de eerste rit naar het revisie bedrijf gereden en daar werd mij gezegd dat het waarschijnlijk olie is die er zat van wegen montage. Maar ik ben nu 700Km verder en ik zou toch verwachten dat het er dan wel uit is. Het is niet eens dat het lekt maar je ruikt de hele tijd een lichte geur van verbrande olie en dat wil ik natuurlijk niet na al die moeite. Misschien maar weer eens langs rijden.
Er is dus nog wel wat werk te doen maar de auto rijd en daar ben ik blij mee.
Turbo.jpg

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 16 sep 2020, 10:46

Wat goed dat hij rijdt! Dat geeft toch een heel voldaan gevoel! En kinderziektes heb je altijd als je een auto opnieuw opbouwt. Het is de kunst de juiste maatregelen te nemen en het niet te laten zitten.

Ik zou vooral blijven zeuren bij het revisiebedrijf, dit is niet goed lijkt mij. Rookt hij ook op turbodruk? Het lijkt mij een niet goed sluitende pakking.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 20 sep 2020, 17:22

Het is heel fijn om weer te rijden. Kinderziektes heeft hij inderdaad, zweverig op de weg bij +130 km/h (uitlijning) en het stuur gaat ook trillen rond die snelheid maar niet meteen, pas als de banden warm zijn. Balanceren heeft geen nut, zal wel aan de band liggen.

Verder kwam ik er nog achter dat niet alle ruitenwisser mechanieken het zelfde zijn, ik had er één ingezet met een te korte slag. Ik heb, omdat het hele gevaarte moeilijk weg te halen is, alleen de bewegende stangen vervangen, welke tussen de motor en de wisserbladen zitten. Nu doet hij het goed.
Verder heb ik besloten toch maar de carterpan te vervangen voor de winter. Ondanks dat hij bijna niet meer lekt is het toch te veel, zeker als de olie warm is en je 100 km/h of harder rijd. De olie waait echt overal heen en ik wil niet de auto zo vies hebben alsof hij al 30 jaar olie zit te verzamelen.
Ik moet zeggen dat het verwijderen niet zo moeilijk was als ik dacht, zodra de aanzuigmond los was viel hij uit zichzelf al bijna op de grond. De nieuwe monteren kan nog niet want ik heb inbus bouten besteld zodat ik ze makkelijker kan aandraaien. Monteren zal wel wat meer gepriegel zijn vermoed ik.

Maar nu vraag ik mij af of ik de pakking droog ga monteren of eerst met vet/olie ga insmeren zoals mijn vader adviseert? Mijn voorkeur is droog want dan heb ik minder risico dat de pakking er tussenuit wordt geperst bij aandraaien. Iemand nog advies?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 21 sep 2020, 07:23

Je kunt overwegen om beide kanten met van die zwarte vloeibare parking dun in te smeren. Dan lekt hij zeker niet!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 21 sep 2020, 21:16

Als de flens van de cartepan mooi vlak is druk je de pakking en nauwelijks tussenuit, en vooral de boutjes om de beurt telkens een klein slagje aandraaien zodat de pan gelijkmatig op de pakking gaar drukken. Beetje vloeibare pakking kan hem dan ook mooi op de plaats houden.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Ophanging en meer

Bericht door Stefan Elshout » 22 sep 2020, 22:34

Om op je eerder vraag terug te komen.... Ik zou dat soort carterpannen enkel met goede vloeibare pakking erop zetten. Wel uiteraard goed spul van loctite o.i.d.
De afgelopen 20 jaar gebruiken fabrikanten en garagebedrijven enkel nog maar vloeibare pakking. Pas geleden nog een carterpan van mijn vriendin haar aziatische auto vervangen omdat die bijna doorgeroest was, gewoon vanuit de fabriek met vloeibare pakking en geen druppeltje olie aan de motor.
Het blijft geklooi met die kurken rommel en een echt succes wordt het nooit.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 25 sep 2020, 16:12

Alleen vloeibare pakking lukt niet, daar zit de olie aanzuigpijp te laag voor, heeft dus die enkele millimeters nodig die de pakking hem geeft. Pakking die ik nu gebruik is van rubber en niet van kurk dus dat scheelt.

Ik heb het volgende gedaan: Eerst de pakking aan de carterpan gelijmd en dan op een oud motorblok geschroefd zodat het overtollige kit er tussenuit perst wordt en mooi glad op de rand wordt gelijmd. Paar dagen er na heb ik hem onder de auto gezet maar tussen het blok en de pakking heb ik een klein beetje niet drogende pakking gebruikt, dan hoefde ik tenminste niet binnen 15 minuten die pan te monteren want dat duurde wel wat langer dan dat. Is wel gepriegel met die boutjes en aanzuigpijp maar het is net te doen. Gelukkig niet het blok hoeven optillen of zoiets. Ik heb 50km gereden en hij is nog steeds droog, nu maar hopen dat dat zo blijft!
Vloeibare pakking die ik heb gebruikt om te lijmen heet Ajusil en de niet drogende heet Reinzoplast.
Maar het is jammer dat er geen kwaltijd pakkingen zijn voor de carterpan. Bij de auto van mijn broer was het zonder vloeibare pakking onmogelijk om de kleppendeksels lekvrij te krijgen maar met vloeibare pakking vrijwel onmogelijk om ze er af te krijgen. Hij heeft toen een speciale pakkingen van Fel-pro uit de VS laten komen en die zijn al meerde keren gedemonteerd geweest en lekken nog steeds niet. Zijn van siliconen met stalen kern en werken heel goed. Maar in de VS zal de markt wel groot genoeg zijn voor zoiets en dat is met de Thema niet zo.

Ook ben ik nog eens langs het bedrijf geweest waar ze de Turbo hebben gereviseerd en we hebben afgesproken dat ik de turbo pas in de lente ga demonteren om te laten nakijken. Ik heb nu geen tijd of zin om dat te doen en het wordt ook weer wat kouder. Ik denk zelf dat de keerring aan de uitlaatzijde in de turbo te veel olie doorlaat want als het olie uit de motor zou zijn dan zou hij moeten roken uit de uitlaat en dat doet hij niet.
Ik weet het ondertussen wel, als de motor het ooit begeeft dan wordt het een i.e zonder turbo, scheelt een hoop rommel en nog steeds snel genoeg.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 25 sep 2020, 17:52

Mooi dat hij nu lekvrij is! Die turbo komt wel. Hij krijgt in ieder geval genoeg olie!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”