Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 20 apr 2019, 14:39

Omdat ik de Thema niet als dagelijks vervoer gebruik heb ik de laatste 2 jaar de auto eens flink onderhanden genomen.
Ik ben begonnen met de achterwielophanging, want die hebben ze eens gemolesteerd door hem verkeerd omhoog te krikken.
Deuk.jpg
Krom.jpg
Alles is er afgehaald, incl. brandstoftank en remleidingen. Zo gelijk alle roestplekjes kunnen aanpakken.
Dwarsbalk (van aan SW), fusee en remmen gestraald en gelakt, de rest nieuw. Ik heb geen lagers met ABS ring (van SKF/FAG) kunnen vinden, dus heb ik het gehele ABS systeem gedemonteerd. De modulator/pomp en ECU zaten toch in de weg. Remleidingen nagemaakt van CuNiFer.
Bouten en moeren wou ik galvaniseren maar die zijn bijna allemaal 10.9 / R10 staal en die kunnen zwakker worden door het proces.
Zie foto voor het resultaat. Ik denk dat de achterwielophanging er weer een poosje tegenaan kan.
Bijlagen
Dwarsbalk.jpg
Laatst gewijzigd door Daniel_25 op 21 apr 2019, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Ophanging

Bericht door Erwin123 » 20 apr 2019, 19:20

Goed bezig geweest, dat ziet er weer fraai uit!

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging

Bericht door wpcastillom » 20 apr 2019, 21:40

Mooi werk!

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging

Bericht door Daniel_25 » 21 apr 2019, 14:00

Dank heren.

Na al dat werk kwam de APK weer in de buurt en heb ik de auto eens goed gecontroleerd. Resultaat: roest gat in draagarm en een gescheurde homokineethoes. Het begon weer te kriebelen.

Gehele voorwielophanging incl. torsiestang en stuurhuis gedemonteerd. Remmen, fusee’s, torsiestang en aandrijfassen gestraald en gelakt (alles in 2k), de rest nieuw.
Het was een ellende om 1 van de lagers uit het fusee te halen, 8+ ton op de pers voor er beweging in kwam en dan ook met een enorme knal.
Ophanging voor.jpg
En dan de stuurinrichting… Aangezien ik toch al mal bezig was door een werkend ABS systeem te demonteren maar meteen echt gek gedaan (en zo ben ik ook genoemd) en de stuurbekrachtiging verwijderd. Ik wist niet eens dat de Thema zonder te leveren was. Ik heb me wel eens afgevraagd waar die extra gaten voor waren bij de veerpootlager; die zijn dus voor het verminderen van de caster om te voorkomen dat hij te zwaar stuurt zonder bekrachtiging. Je hebt wel een ander veerpootlager nodig, en stuurhuis natuurlijk.
Veerpootlager.jpeg
Ik ben te vreden met het resultaat, auto stuurt en rijd goed. En natuurlijk nog minder “rommel” onder de motorkap.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 21 apr 2019, 23:44

Mooi hoor! Echt beter dan nieuw :clap:
Heb je de hoogteverstelling van koplampen ook werkend? Dat is met alle bewegende delen nog al een delicaat stukje techniek...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 24 apr 2019, 12:23

Hoogteverstelling van de koplampen zit er niet meer op. Deze was op verschillende plekken vergaan. Grootste probleem was dat er geen olie (of wat er in hoort) in de leidingen zat.

Omdat de auto al vanaf dat ik hem heb stationair soms ineens wil schommelen en ik er nooit achter kwam waarom heb ik me eens verder verdiept in hoe dit systeem eigenlijk werkt.
Van het een komt het ander, en ik ben me gaan interesseren hoe een motor eigenlijk “loopt”. Daar zit heel wat meer aan vast dan ik dacht en al snel zat ik te denken of ik niet zelf een systeem zou kunnen samenstellen en werkend krijgen op een auto. Eentje waar ik een laptop op kan aansluiten en precies zien wat er gebeurd.

Na veel voorbereiding (2 jaar en veel twijfel) toch maar de knoop doorgehakt en het gehele ontsteking en inspuit-systeem er uitgesloopt en mijn “eigen” er in proberen te zetten.
Als ik wist hoe veel werk het was (vooral lezen en leren) was ik er denk ik niet aan begonnen, maar dat wist ik niet dus dat scheelt. :lolno:
Ik zal niet te veel in de details gaan (tenzij daar interesse voor is) maar dit is het resultaat: sequentiële injectie, betere injectoren, wasted spark (geen verdeler meer), brandstofdruk meter, breedband lambda sonde en een boost controller (niet in gebruik). Systeem dat ik heb gebruikt is de volgende: https://www.diyautotune.com/product/meg ... lack-case/ Vooral het zelf in elkaar solderen trok mij aan.

Het is nog gelukt ook, met de laptop samen met het programma TunerStudio is de auto zeer snel weer op de weg gekomen. Hij rijd nu zeker zo goed als het originele systeem maar er zijn zeer veel details die nog afgewerkt moeten worden. En daar ligt nu dus het probleem, je bent nooit klaar met “laptop aansluiten en kijken of dit of dat iets beter kan”.
Leuk project was/is het zeker, behalve de momenten dat de informatiestroom te veel wordt. :crazy:
Motor.jpg
En precies 1 dag voor het demonteren ven het originele systeem ben ik er achter gekomen waarom hij stationair soms raar deed. Verrijkings-module was niet goed meer (module zit onder expansieventiel koelvloeistof).

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Ophanging en meer

Bericht door Erwin123 » 24 apr 2019, 20:34

Geweldig! Knappe prestatie :clap:

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 24 apr 2019, 21:25

Ah! Een mega squirt. Mooi systeem, al is niet iedereen enthousiast. Ik wil wel wat meer details omdat ik ook met hetzelfde project zit in de 8.32
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Ophanging en meer

Bericht door Ard 420 » 25 apr 2019, 10:05

Mooi project, ziet er allemaal top uit! :thumbup:
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 25 apr 2019, 14:59

Ga je dus ook een dergelijk systeem in de 8.32 bouwen? Er zal wel heel wat winst te halen vallen met een modern systeem aangezien de 8.32 een mechanische inspuiting heeft of niet? Nu ben ik nieuwsgierig geworden!

En dat er wat onvrede is over de Megasquirt is me bekend. Ik vermoed dat het “doe-het-zelf” gehalte veel problemen geeft.
Ik heb hier voor gekozen zoals hierboven aangegeven, zelf in elkaar te zetten en dus ook zelf te repareren. En natuurlijk een zeer goed en uitgebreid programma: TunerStudio samen met MegaLogViewer. Ook is er een groot forum waar je (gratis) hulp kunt krijgen. Het systeem is zeker niet perfect, maar kwam wel het dichtste bij mijn wensen.
Er is trouwens ook een Pro versie te krijgen welke de grootste gebreken van de “doe-het-zelf” versie aanpakt: goede stekkers en maar 1 printplaat. Is wel heel duur, dat dan weer wel. https://www.diyautotune.com/product/ms3 ... -ecu-only/

Wat ik als eerste mee begonnen ben is een tandwiel (triggerwheel) te maken. Poelie had namelijk maar 2 nokjes, en dat is niet genoeg. Met LibreCAD heb ik na veel geklungel 2 tandwielen getekend, 1 met smalle nokjes en 1 met iets bredere. (Voor het geval de eerste niet goed werkte.) Deze laten uitsnijden door een bedrijf die daar een laser voor gebruikt (~0.1mm precisie). Zie hier de poelie en tandwiel met brede nokjes. Hier zou nog 1 nokje afgehaald moeten worden om een 36-1 wiel te maken.
Poelie en tandwiel.jpg
Daarna de krukaspoelie laten afdraaien met een net iets grotere maat dan het binnendiameter van het tandwiel. Het tandwiel na verhitten met een gasbrander er op de juiste positie op gelegd. Is dus gemonteerd zoals een starterskrans op een vliegwiel.
Zo ziet het er op de auto uit (met smalle nokjes).
Triggerwheel.jpeg

De VR sensor, een SEN8D, is vervangen voor een SEN8D3, welke precies hetzelfde is maar dan met een extra ontstoringslaag (shield). Tussen ECU en sensor natuurlijk ook een afgeschermde kabel gebruikt (+ | - | shield). Na al die moeite gelukkig ook geen storingen gehad, iets dat nog wel eens wil voorkomen.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”