Schokken en stationair toerental

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Schokken en stationair toerental

Bericht door Ralph » 20 mar 2020, 20:30

Bij mijn 16VT heb ik dat ik bij lagere snelheden -lagere toeren- denk aan 30km, dat hij wat schokt en nerveus is. Niet heel erg maar wel merkbaar. Dat is bij warme en ook wel bij koude motor. Ook valt me op dat de auto onder bedrijfstemperatuur niet altijd dezelfde toeren stationair draait. van 700 -900 en soms 1100. Pingelt niet (meer). Bij koude motor wil hij nog weleens uitvallen. Start echter meteen zonder problemen. Om die redenen en omdat ik er mee naar de TUV keuring moet heb ik hem opnieuw laten afstellen. Dat heeft, behalve dat hij nu lagere toeren stationair draait (maar niet altijd dezelfde) tot geen verbetering geleidt.. Iemand ervaring hiermee? Ik heb t idee dat t met elkaar te maken heeft..

Ik heb een nieuwe thermostaat geplaatst maar bij hogere snelheden wordt hij geen 90 graden, rond de 75-80. In de stad loopt het verder op..

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Schokken en stationair toerental

Bericht door Maarten-Jan » 21 mar 2020, 11:06

De lagere koelwater temperatuur is normaal in de Thema. Zou ik me geen zorgen over maken.

Ik zou eens de Lambda nakijken. Die wil dit soort symptomen wel eens veroorzaken. Verder de normale controles. Alle slangetjes waar lucht doorheen gaat nakijken. Ik heb dat ook eens gedaan en daarvoor elk slangetje gedemonteerd, nagekeken en weer gemonteerd als hij voldeed. Helaas bleek dat er veel slangen op het oog goed zijn maar toch lek waren. Afslaan kan namelijk met valse lucht in het vacuüm deel te maken hebben.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Schokken en stationair toerental

Bericht door Ralph » 22 mar 2020, 21:01

Dankjewel ga ik eerst eens alle slangetjes na.

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Schokken en stationair toerental

Bericht door Ralph » 08 apr 2020, 21:31

Het waren idd slangetjes!
Lancia heeft weer 2 jaar TUV (APK)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Schokken en stationair toerental

Bericht door Maarten-Jan » 09 apr 2020, 07:59

Mooi! En gefeliciteerd.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”