Handrem

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Handrem

Bericht door Volumex » 05 dec 2019, 21:06

Met een upcoming meeting en een afgekeurde thema (ik kwam er niet meer uit en de apk verliep, dus maar geschorst); de handrem geeft problemen. Ik gebruik m niet, maar daar trapt Mn apk keurmeester niet in 😂
Volgens mij is er maar één lengte kabel, deze heb ik al eens vernieuwd (3 jaar geleden) maar wat ik ook afstel, de kabel lijkt te lang. Heb of links of rechts geen druk, hydraulisch geen problemen, ook niet op de testbank. handremhevels wel gangbaar gemaakt, maar dat was t niet, andere gebruikte klauwen helpt ook niet.
Kan het zijn dat het zelfstellende gedeelte over de spindels heen schiet? Je ziet er weinig aan en ze draaien ook prima in en uit.
T is nu winter, geen haast maar voor je t weet is het weer voorjaar

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Handrem

Bericht door Maarten-Jan » 05 dec 2019, 21:37

Kan ook naast de katrol onder de handrem handel liggen...

Mooi dat je al begonnen bent! Ik ben ook bezig met de 8.32 SW. Subframe gaat er onderuit. Groot onderhoud aan de motor....
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Handrem

Bericht door Volumex » 05 dec 2019, 22:33

Katrol ook al gecheckt ja...
Ben nog niet begonnen, maar haat t om op t laatste moment te moeten doen. Ga nog maar weer een nieuwe kabel monteren, goedkoopste om mee te beginnen, uitgerekt nadat hevel vastzat? Geen idee. De zuigers bewegen wel als ik ze met de hand bedien. Misschien nieuwe schijven en blokken ook. Kan het niet zijn, maar mogen wel een keer vervangen worden.

Groot onderhoud als in distributie doen? Aardige klus wel weer dan. Heb ook nog steeds wel puntjes op de i te zetten, maar voorlopig rijdt ik al een aantal zomers zorgeloos en met een big smile rond.

Achterbrug wil ik een keer doen, heb nog een nette liggen, maar die moet dan wel keertje behandelt worden. Turbodrukmeter inbouwen maar die moet een signaal uit de microplex krijgen. Puzzeltje..
Één koplampwisser weigert steeds.
CB3DD58A-EEA9-4742-A7A1-25239A2277A7.jpeg

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Handrem

Bericht door Maarten-Jan » 06 dec 2019, 07:34

Het wordt tijd om jouw en mijn SW eens naast elkaar te fotograferen!

Distributie heb ik in mei 2018 al gedaan. Dat doe ik met de motor in de auto. Beetje priegelwerk maar ik heb dat al vaker gedaan...

Nu ga ik de carterpan pakking vervangen en proberen om de 6-bak uit een Alfa 166 3.0 te plaatsen. Wordt een leuke klus!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Handrem

Bericht door Volumex » 06 dec 2019, 20:29

Bedacht eigenlijk hetzelfde. Gaan we absoluut doen.

Past een 166 bak in een thema? Qua steunen vooral? Best een uitdaging lijkt me.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Handrem

Bericht door Maarten-Jan » 06 dec 2019, 21:13

Ik ga het proberen! Als het niet lukt is het jammer. Steun zit op dezelfde plek gelukkig. Ik heb er een donor voor gekocht die in onderdelen al meer opgebracht heeft. Dus het proberen meer dan waard.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Handrem

Bericht door Volumex » 06 dec 2019, 22:13

Zit de bevestiging van de bak op de motor op dezelfde plek? Is de priseas identiek qua lengte en aantal spiebanen? Passen de aandrijfassen?
Best een boel variabelen lijkt me

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Handrem

Bericht door Daniel_25 » 17 dec 2019, 18:37

Zowel bij de Thema van mijn vader als bij mij heeft de handremkabel intern vast gezeten. Het plastic spul dat om het staaldraad zit was beschadigt en zorgde er voor dat hij bleef haken. Gevolg was wel anders, bleef remmen aan een kant na de handrem gebruikt te hebben.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Handrem

Bericht door Volumex » 18 dec 2019, 20:43

Dat stroeve heeft ie sowieso ook, maar t is een vrij nieuwe kabel. Ga sowieso eerst dat maar proberen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”