Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Geweldig! Je bent goed bezig. Wellicht heb ik nog wel een radiator liggen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Dank! Ik doe mijn best om de techniek goed aan te pakken zodat ik er lang plezier van heb! Voor een goede radiator houd ik mij zeker aanbevolenMaarten-Jan schreef: ↑24 feb 2020, 20:44Geweldig! Je bent goed bezig. Wellicht heb ik nog wel een radiator liggen.
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Goed bezig Job! Volgens mij heb ik nog een radiator liggen, zal morgen eens naar de conditie kijken. Je hoort van me.
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Ik heb er geen gevonden. Ik weet niet in hoeverre het van een ander type afwijkt... Ik zou verwachten dat een V6 ook zou kunnen passen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
De bovenkant van de motor kon ik schoon maken in afwachting van het ariveren van mijn motortakel om de aandrijflijn van het subframe te tillen voor een schijding en ontvetbeurt. Stiekem zit er nog behoorlijk wat vettigheid in allerlei hoekjes en gaatjes. Dat goed weghalen is een kunst maar wat dozen remreiniger, ontvetter een kwast en veel geduld doen een hoop:
Ook de sensors die in het thermostaathuis zitten konden gemakkelijk gevonden worden met wat omnummeren en de oude thermostaat moest het veld ruimen
Tussendoor kwam het heugelijke nieuws dat de bougie kabels klaar waren, wat een vakwerk, prachtig gedaan en met originele look! Alle pijpjes die over de bougies schuiven waren nog in goede staat en konden hergebruikt worden. De contactjes in de verdeelkappen werden gereinigd
De motortakel ariveerde en na het kiezen van twee mooie punten om het spul op te tillen(bovenste motorsteurpunt en de behuizing van de versnellingsbak) kon het subrame er onder vandaan. Ook werd het voorste uitlaatspruitstuk er tussenuit gevist. Vervolgens kon het motorblok op het carter rusten terwijl de bak gedemonteerd werd. Er zit nog een lastig te vinden moertje waarmee de versnellingsbak tegen het blok zit verstopt in een holte bij het differentieel, die zag ik op tijd gelukkig maar kan best een valkuil zijn. Verder vrij simpel routine werk.
Direct het onderste carter losgemaakt zodat alle oude olie uit de motor kon lekken, carter was niet bijzonder vervuild qua bagger maar er werd wel een stukje inlaat pakking gevonden samen met een M6 moertje, afkomstig van een van de nokkenas lagerkapjes waar een niet originele moer op was gedraaid, die zit dus weer op zijn plek! Er is in het verleden dus een beetje slordig gesleuteld aan de motor. Het zeefje van de oliepomp bevatte wat pakking resten niet echt zorgwekkend-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Vervolgens was het grote carter aan de beurt en konden ook de dekseltjes waar de krukas keringen in zitten gedemonteerd worden. Daarvoor moest de krukas poelie los, en de bout daarvan had daar niet veel oren naar. Die gaf in eerste instantie geen krimp, pas na voorzichtig warmstoken(wil de trillingsdemper heel houden) en een flinke stoot van de slagmoersleutel wilde hij los. De poelie zelf schoof er zo af
zeer aan te bevelen want daarna draaien je nieuwe moeren er weer heerlijk soepel op! De tandwielen willen volgens de expert nog wel een diepe pitting vertonen als gevolg van weinig beurtjes en overmatige speling op de lagers. Deze waren gelukkig nog in zeer goede staat, groot onderhoud loont zicht dus want deze tandwielen zijn specifiek voor de 8.32 en zeer schaars.
De lagers van de distributie draaiden nog erg goed maar bij inspectie zag ik dat al het vet er uit aan het druipen was en dat de keringen uitgehard waren. Dus het zekere voor het onzekere werd genomen en alle lagers plus de 2 keringen werden vernieuwd Overzicht van het distributie deksel inclusief de lagers, keringen en tandwieltjes, wat een constructie! Vervolgens werd er een koude zondagochtend besteed aan de keukentafel om alle pakkingen na te maken, de pakking voor het voorste deksel moest uit de hand gedaan worden gezien deze sneuvelde tijdens demontage. De rest was een kwestie van overtrekken en uitknippen(en dat klinkt zo als 5 minuten werk maar in totaal zit je toch 1,5-2 uur te knippen en gaatjes te ponzen voordat het naar je zin is) Nu kan dan eindelijk de opbouw beginnen, het verste punt is bereikt. De carter helften worden ontvet, de moertjes en ringetjes gaan in bakjes met benzine om zich te ontdoen van 30 jaar vet. Ook gaan de startmotor en dynamo even bij de revisieboer kijken voor een check en waar nodig een paar reparaties. Via Erwin heb ik vermoedelijk een goede gebruikte radiateur gevonden die ik nog kan gebruiken(dank daarvoor!). Tot de volgende!
De tandwieltjes van de Driem werden eerst afgetekend tov de krukas zodat die weer op dezelfde plek terug komen. Het geheel schoof er gemakkelijk af. Vervolgens heb ik de moeren van de tandwieltjes los gedraaid, dat ging vrij soepel, echter waren ze ooit met een bijtel bewerkt en daardoor draaide de draad gaar. Dat is dan weer 15x1 draad en daar heb ik geen snij ijzer voor in mijn tappenset(springt van M14 naar M16). Gelukkig kon die op bestelling besteld worden maar koste een lieve duit...zeer aan te bevelen want daarna draaien je nieuwe moeren er weer heerlijk soepel op! De tandwielen willen volgens de expert nog wel een diepe pitting vertonen als gevolg van weinig beurtjes en overmatige speling op de lagers. Deze waren gelukkig nog in zeer goede staat, groot onderhoud loont zicht dus want deze tandwielen zijn specifiek voor de 8.32 en zeer schaars.
De lagers van de distributie draaiden nog erg goed maar bij inspectie zag ik dat al het vet er uit aan het druipen was en dat de keringen uitgehard waren. Dus het zekere voor het onzekere werd genomen en alle lagers plus de 2 keringen werden vernieuwd Overzicht van het distributie deksel inclusief de lagers, keringen en tandwieltjes, wat een constructie! Vervolgens werd er een koude zondagochtend besteed aan de keukentafel om alle pakkingen na te maken, de pakking voor het voorste deksel moest uit de hand gedaan worden gezien deze sneuvelde tijdens demontage. De rest was een kwestie van overtrekken en uitknippen(en dat klinkt zo als 5 minuten werk maar in totaal zit je toch 1,5-2 uur te knippen en gaatjes te ponzen voordat het naar je zin is) Nu kan dan eindelijk de opbouw beginnen, het verste punt is bereikt. De carter helften worden ontvet, de moertjes en ringetjes gaan in bakjes met benzine om zich te ontdoen van 30 jaar vet. Ook gaan de startmotor en dynamo even bij de revisieboer kijken voor een check en waar nodig een paar reparaties. Via Erwin heb ik vermoedelijk een goede gebruikte radiateur gevonden die ik nog kan gebruiken(dank daarvoor!). Tot de volgende!
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
De V6 heeft weer dezelfde radiateur als de Alfa 164 V6 24V en die is anders qua aansluitingen en mist de oliekoeler montage punten voor de 8.32. Na wat zoeken zag ik dat de radiateur van een Alfa 166 diesel er op lijkt maar daar houd het dan ook wel bij op.. Voorlopig zijn we dus aangewezen op goede gebruikte exemplaren of iets na laten maken.Maarten-Jan schreef: ↑06 mar 2020, 18:56Ik heb er geen gevonden. Ik weet niet in hoeverre het van een ander type afwijkt... Ik zou verwachten dat een V6 ook zou kunnen passen.
Dank voor het zoeken!
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Goed bezig! Gebruik je een speciale schaar om de pakking te knippen? Ik krijg het nooit zo netjes.. zeker de grote pakking aan de voorzijde. Daar zit het gat waar de olie doorheen stroomt; hoe maak je dat?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Wauw! Wat een super update. Dat gaat helemaal goed komen, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56
Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud
Het pakking papier is van het merk Donit en is 1,0mm dik. Gebruik gewoon een papier/karton schaar uit de keukenla. De truc die ik gebruik is om niet de hoekjes met de schaar te knippen maar deze er af te slaan met je holpijpje zodat je strakke lijnen krijgt en de pakking niet inscheurt. Ik heb een setje holpijpjes in verschillende maten, alleen het grootste gat moest in 3 keer met de grootste maat en dan 20 keer rond met een kleinere om hem mooi rond te krijgen. Ik denk dat de kunst vooral zit in het uitmeten van de pakking en de gaatjes de juiste diameter te geven. De thema heeft bijvoorbeeld een paar pasbusjes in die carter helften en dan moet je op die plekken net even een iets breder pijpje gebruiken.Maarten-Jan schreef: ↑11 mar 2020, 08:08Goed bezig! Gebruik je een speciale schaar om de pakking te knippen? Ik krijg het nooit zo netjes.. zeker de grote pakking aan de voorzijde. Daar zit het gat waar de olie doorheen stroomt; hoe maak je dat?
Ook is het belangrijk om als ondergrond hardhout te gebruiken wat niet meeveert.