Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 01 sep 2020, 07:02

Mooi hoor! :thumbup:

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 01 sep 2020, 12:04

Als dat carrosserie hoog genoeg staat om het subframe met de voorwielen er al op er onder te zetten is het simpel. Dan is het geheel makkelijk te verplaatsen en op de juiste plek te manoeuvreren.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 03 sep 2020, 18:28

Het subframe en blok zitten weer op zijn plek. Was inderdaad niet zo moeilijk, gelukkig maar. Hij staat nu eindelijk weer op zijn eigen wielen.
Ik denk dat ik het project de komende 2 weken wel moet kunnen afronden, als er niks tussen komt tenminste.
Bijlagen
Motor_7.jpg

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Ophanging en meer

Bericht door Volumex » 03 sep 2020, 18:48

Supergaaf!! 👍

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 03 sep 2020, 21:44

Gefeliciteerd! Gewoon elke dag een uur of anderhalf eraan klussen. Dan komt het vanzelf goed!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door busaturbo » 04 sep 2020, 19:41

Netjes!!!
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 05 sep 2020, 21:48

De hele zaterdag bezig geweest om alles aan te sluiten zodat ik eindelijk de motor kan starten. Cosmetische dingen kunnen later wel. Eerst enkele keren zonder bougies op de startmotor laten lopen tot ik zag dat er voldoende olie bij de nokkenassen kwam.
En dan maar proberen te starten en dat ging meteen goed, alsof hij nooit uit elkaar is geweest! Tijd voor feest… of toch niet want ik zag toen olie onder de motor liggen…… Ik ben er onder gaan liggen en zie dat de karterpan pakking zo lek is als een mandje. Dan maar iets strakker draaien maar dat hielp niks.
Het is een speciale pakking die ze verkopen voor een Delta welke je veel strakker kan aandraaien zonder dat hij er tussenuit komt maar ik denk nu dat hij niet geschikt is voor de Thema. Ik vermoed dat de carterpan van de delta veel sterker is dan de Thema. Ook vult deze pakking niet goed de oneffenheden van de al gebruikte carterpan op. De carterpan is simpelweg niet glad/recht en sterk genoeg voor dit soort pakking, beetje te hard aandraaien en de rand is krom. Flink balen dat wel.
Nu moet die carterpan er dus onder uit, en ik kan wel wat advies gebruiken. Ik kan bij alle bouten komen (heb je allemaal strakker kunnen draaien) maar ik vermoed dat het niet zo makkelijk gaat en dat de pan er dan zo onderuit valt.
Ik denk dat het volgende eerst verwijderd moet worden: Motorolie, uitlaat, olie niveau sensor, Turbo retour slang en dan alle bouten van de carter. Maar kan hij weg met de aanzuigpijp? Ik ben benieuwd dus laat maar horen.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Ophanging en meer

Bericht door Volumex » 05 sep 2020, 21:58

De olie aanxuigpijp moet idd weg. Motor iets omhoog uit z’n steunen, Carter losmaken, aanzuigpijp los van olie pomp en bij t hoofd lager. Dan pas kan de carterpan er tussenuit. Zonde dat hij nu lekt, want t is idd een rotklus.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 05 sep 2020, 23:25

Dat is inderdaad een priegel karwei... klopt wat Volumex schrijft.
Volgens mij heb ik er eens foto's van gemaakt toen ik mijn carter (door geroest) heb vervangen. Ff zoeken...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 06 sep 2020, 08:34

Balen zeg! Ik heb de pakking ook eens vervangen bij een turbo 16v. Een rotklus. Ik heb de motor losgehaald van de motorsteunen zodat ik heen en weer kon bewegen om de pan ruimte te geven en kwam ook tot de conclusie dat het ook dan alleen gaat als je de aanzuigbuis losmaakt terwijl de pan er onder hangt. Ik schat een spleet van 5 cm. Het is te doen!

Die pakkingen luisteren heel nauw. De thema heeft nokjes in de pan, de pakking gaatjes die over die nokjes heen vallen. Je kunt ze dan niet te strak aandraaien omdat je dan de nokjes platdrukt. Dan is de carter krom en is het de vraag of je hem nog moet gebruiken.

Succes!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”