Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
wpcastillom

Re: Ophanging en meer

Bericht door wpcastillom » 02 jan 2024, 22:24

Maarten-Jan schreef:
02 jan 2024, 21:08
Leuk! Ik ga mijn Montecarlo ombouwen naar turbo (Thema type 1) en dan ook een boost controller monteren. Ik hoop richting 180-190 pk te gaan!
. 8-)

Daniel_25

Bericht door Daniel_25 » 03 jan 2024, 10:49

Maarten-Jan schreef:
02 jan 2024, 21:08
Leuk! Ik ga mijn Montecarlo ombouwen naar turbo (Thema type 1) en dan ook een boost controller monteren. Ik hoop richting 180-190 pk te gaan!
Mooi project! Zet je er dan ook een andere ECU in of verhoog je alleen maar de turbo druk? De Microplex is geprogrammeerd tot 1 bar druk dus die kan het wel aan maar of de Bosch jetronic dan nog wel genoeg brandstof kan leveren weet ik niet (volgens mij zijn dan de injectoren te klein).
Heb je ergens een blog waar ik die ombouw kan volgen of zet je alles hier op het forum?
wpcastillom schreef:
02 jan 2024, 22:23
Daniel, nog even over het overboost lampje. Heb je die aangesloten op de Megasquirt?
Ja, zit direct aangesloten aan de Megasquirt. Hier heb ik het IAC1 kanaal voor gebruikt want dat zijn samen met IAC2 de enige kanalen welke 12V op zijn uitgang kan geven (max 0.5A dus niet meer dan 6 watt). Alle andere kunnen alleen maar naar massa schakelen.
Dit kon niet anders want het overboost lampje had al een vaste massa in het dashboard.

Ik ben trouwens bezig geweest met nog een klein projectje en dat is proberen de Megasquirt draadloos te laten communiceren met mijn laptop. Ik heb een serieel naar bluetooth kastje aangesloten en kan nu, min of meer, draadloos met de Megasquirt communiceren.
Onder Windows (wat ik niet gebruik) werkt het perfect maar Ubuntu is nog een beetje koppig, hij wil alleen handmatig en niet automatisch connectie maken. En als ik ooit aan de smartphone ga kan ik die ook gebruiken als extra dashboard (of een tablet).

Maarten-Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Maarten-Jan » 03 jan 2024, 14:52

Daniel_25 schreef:
03 jan 2024, 10:49
Mooi project! Zet je er dan ook een andere ECU in of verhoog je alleen maar de turbo druk? De Microplex is geprogrammeerd tot 1 bar druk dus die kan het wel aan maar of de Bosch jetronic dan nog wel genoeg brandstof kan leveren weet ik niet (volgens mij zijn dan de injectoren te klein).
Heb je ergens een blog waar ik die ombouw kan volgen of zet je alles hier op het forum?

www.lanciamontecarlo.nl is de website waar ik doorgaans over de Montecarlo schrijf. Vooralsnog gebruik ik de Bosch maar als ik ga draaien zal dat met een nieuwe computer zijn. Ik start met de standaardconfiguratie naar 170pk. Dat leverde het blok ook al in overboost (165pk was dat trouwens). Dat is voorlopig genoeg. Ik overweeg daarna een Honda K20A2 in te bouwen en die dan te tunen met een compressor naar circa 300pk. Dat is het einddoel van de Montecarlo.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

wpcastillom

Bericht door wpcastillom » 03 jan 2024, 20:43

Sorry, Honda? :think:

Maarten-Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Maarten-Jan » 03 jan 2024, 22:18

Ja, erg he...

Nee, als je de rekensom maakt is dat de beste conversie. De Honda K20A2 blokken zijn virtuoos en kunnen tot 1000pk aan. Ik houd het bescheiden. In de Montecarlo wil je een mooie geleidelijke vermogensopbouw, zonder teveel kracht in de lage toeren. Een V-TEC samen met compressor zorgt daarvoor. Dan kun je ook in de bergen gerust volgas accelereren zonder een kwispelende achterkant te krijgen.

En voor de Montecarlo zijn ombouwset verkrijgbaar waardoor je de PK's ook verantwoord kwijt kunt aan de motorophanging.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Daniel_25

Bericht door Daniel_25 » 05 jan 2024, 17:40

Niet dat ik iets weet van Honda motoren maar gezien de markt / tuning gemeenschap zal het makkelijker zijn om onderdelen en kennis te vinden voor een Honda blok dan voor aan Fiat/Lancia blok. Waarom ook niet, ik heb ook Ford onderdelen (bobines) in mijn Thema zitten omdat die het beste paste bij mijn doel.
Succes met het project i.i.g.

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”