Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Maarten-Jan » 26 okt 2008, 11:05

Voor de Kappa liefhebber, hier het relaas van een kappa die er zomaar mee ophield, stotterde en dan na een tijdje weer gewoon reed.

Mijn vriendin stond op het punt om te zeggen dat de Kappa maar wegmoest. Niet meer betrouwbaar. Met enige regelmaat was er tijdens het rijden een kleine stotter te vernemen. Erg vervelend en niet op te sporen waar het aan ligt aangezien de storing snel voorbij was. Op een ander moment sloeg de auto tijdens het rijden af en was niet meer aan de praat te krijgen. Gelukkig had ik voor de winter een nieuwe accu geplaatst waardoor dit starten wel even volgehouden kon worden. Geen soulaas. Wegenwacht erbij. Die rommelde was met de relais bij het pollenfilter. En waarempel, hij startte weer en reed weer als vanouds. Daarna weer af en toe een hik. Toch maar de relais daar vervangen en alle zekeringen en relais nagelopen, schoongemaakt en teruggeplaatst. Resultaat was een hogere indicatie van de laadspanning van de accu en feller brandende interieurlampjes (een aanrader dus!).
De storing bleef echter. Nader onderzoek met de spanningsmeter tijdens een moment dat hij het niet deed, wees uit dat het relais van de ontsteking (bij het pollenfilter) geen massa kreeg (?). Ik heb het werkplaatshandboek erbij gehad. Deze massa kwam van de injectiecomputer. Storing dus te pakken. Niet helemaal. Ik heb tijdelijk een schakelaartje gemonteerd en de massa aansluiting daarme verbonden. Zo kun je handmatig de massa aandoen op het relais en rijdt de auto weer zonder enige storing of hik. Deze handmatige massa is natuurlijk een perfecte startonderbreker, ik wil hem nog vervangen door een exemplaar met afstandbediening, dat is wat chiquer.
De uiteindelijke storing is echter heel ergens anders. Via Dj heb ik begrepen dat de codesleutel een chip heeft. Deze chip wordt herkend door een magnetisch veld bij het contactslot. Dit magnetische veld is gekoppeld aan een schakeling die de massa van het injectierelais verzorgd. Deze voorziening werkte niet goed meer. Ik heb ervoor gekozen dit niet te repareren en de massa van het injectierelais blijvend buiten dit systeem te houden.
Moraal: als je een Kappa hebt die af en toe wat hikt, denk hier dan eens aan. Beter een klein hikje dan telkens de wegenwacht op bezoek.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Ralph » 20 apr 2009, 02:06

Ben ik blij dat je dit gepost hebt....
Sinds vorige week merkte ik tijdens het rijden dat hij af en toe heel even inhield. Meestal met optrekken en/of lage toeren. Ik dacht eerst dat t misschien slechte benzine was. Dit omdat de eerste keer direct na het tanken was. Vanmiddag, na een dag of 2 in de garage te hebben gestaan, startte de auto niet. Het lampje van de sleutel blijft branden en de display geeft de melding "Defective electronic connection". Ik had ook al een post geplaatst op vivalancia. Ik heb er een ander relais ingezet en hij loopt weer. De grote ham vraag is nu natuurlijk of het in mijn geval het relais of ook een stervend magnetisch veld is. Ik ga er morgen maar eens een rondje mee rijden. Waar zit die sensor dat t magnetisch veld leest? (beter nog hoe ziet ie uit)
In ieder geval bedankt!!


Gr. Ralph

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Frank » 20 apr 2009, 10:45

In mijn Alfa 146 is dit ook eens gebeurd. Die wilde soms niet starten, maar vaak ook wel. Bleek de antenne van de startonderbreker te zijn in de stuurkolom, nadat de dealer die had vervangen was het euvel verholpen. Kan echter niet zeggen of dit ook tijdens het rijden gebeurde, omdat het plaatsvond toen de wagen nog eigendom van mijn ouders was.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Ralph » 20 apr 2009, 12:40

Ik heb er vandaag geen last van gehad. Duimen!!! :D

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Ralph » 20 apr 2009, 15:53

Helaas... hele tijd goed gelopen en nu thuis, kreeg ik hem de oprit niet op. In de vrij ging hij gewoon in alle toeren totdat ik de koppeling liet opkomen sloeg ie af. Draait stationair ff en na 30 sec. slaat ie af. Grrr. Is dit het zelfde euvel? Zo haal ik nog niet tot de Lancia garage. :oops:

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Maarten-Jan » 20 apr 2009, 18:01

Je kunt even het relais tijdelijk aan massa hangen, dan kun je de garage prima bereiken. Tenminste, als het contactslot echt het euvel is. Ik kan evt wel een fotootje plaatsen welke pin je moet hebben (auto is nu nog niet thuis)
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Ralph » 21 apr 2009, 01:56

Nee helaas t was de pomp. Morgen krijg ik de nieuwe

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Ralph » 23 apr 2009, 01:01

Vervangen en hij doet het weer... Vind t wel een vreemde zaak.

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Ralph » 06 mei 2009, 21:01

@Maarten-Jan, Als je tijd hebt wil je me dan als nog een foto'tje maken van welk relais en welke pin ik de massa kan hangen, zodat ik naar de garage kan rijden?

Alvast bedankt
Gr. Ralph

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kappa die regelmatig afsloeg en niet meer te starten was

Bericht door Maarten-Jan » 06 mei 2009, 21:41

Oeps, pb vergeten uit te voeren. Ben ook een beetje druk met de Thema. Ik zal proberen voor dit weekend een plaatje te schieten! Ik hoop dat het bij een 2000 kappa hetzelfde is als bij een 1996-er
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”