Motor steuer anlage defect

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
5 0p een rij
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2013, 09:22

Motor steuer anlage defect

Bericht door 5 0p een rij » 06 nov 2013, 10:37

Zoals het kopje al aangeeft, dit staat op het info-paneeltje middenop de middenconsole. Ook de blower op de voorruit doet het niet. Heeft dit verband met elkaar? Oh ja, ik heb geen instructieboekje, dus alles is puzzelen hoe het werkt en verzet moet worden. Ook de datum staat op omstreeks 16 januari.

Vr. gr. Henk

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motor steuer anlage defect

Bericht door Maarten-Jan » 06 nov 2013, 18:15

Hallo Henk,

Dit kan vele oorzaken hebben, maar het heeft geen verband met de kachelmotor. De kachelmotor is een zwak punt bij de K en zonder extreem veel handigheid niet te vervangen. De dealer zal de airco willen demonteren maar dat is voor ons klussers niet de bedoeling. Formeel had de auto zo ook niet goedgekeurd mogen worden. Ik kan je wellicht wat meer instructie geven maar als je nog nooit aan een auto geklust hebt is dit een moeilijke opgave.

De ander melding van het motormanagement geeft een algemene storing die betrekking kan hebben op heel erg veel zaken. Meest voorkomende oorzaak is de LuchtMassaMeter, de bougies, de bobines, de injectoren, de Lambda sensor, valse lucht etc. Wellicht is dit echter uit te lezen bij een dealer.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
5 0p een rij
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2013, 09:22

Re: Motor steuer anlage defect

Bericht door 5 0p een rij » 14 nov 2013, 08:13

De blower op de voorruit werkt weer. Had toch ergens niet goed op een schakelaar gedrukt. Blijkbaar doet tie het alleen in combi met de airco. En tijdens de APK is er een gaatje gedicht in de katalisator, sindsdien geeft het display een foutmelding aan.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motor steuer anlage defect

Bericht door Maarten-Jan » 14 nov 2013, 13:00

Vlakbij de katalysator zit de lambda sensor. Wellicht is die kapot gegaan tijdens het lassen? Kan bijvoorbeeld lasdamp zijn die erop neergelagen is. Een lambda is vrij gevoelig daarvoor. Mijn eerste idee zou dus zijn om de werking van de lambda te controleren.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
5 0p een rij
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2013, 09:22

Re: Motor steuer anlage defect

Bericht door 5 0p een rij » 14 nov 2013, 22:30

Sorry, de uitlaat is niet gelast maar ge"gumgummed". Maar het kan natuurlijk evengoed de lamba sensor zijn. Waar ikzelf aan dacht is: even de accu gedurende een half uur loskoppelen en daarna weer aansluiten. In het verleden ook met een slOPEL Tigra gedaan, ging super, alle storingen weg en lopen als een tierelier. Trouwens een leuk smijtbakkie, maar wel aan de kleine kant.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Motor steuer anlage defect

Bericht door Hans8V » 14 nov 2013, 22:41

Ook even de connector van de Lambda checken. Ik weet niet waar die bij een Kappa hangt, maar bij de meeste auto's kunnen de connectoren eenvoudig vervuilen, te heet worden of gewoon corroderen. En als je er dan aankomt is het snel mis...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motor steuer anlage defect

Bericht door Maarten-Jan » 14 nov 2013, 23:01

Dan verwacht ik eerder iets uit de eerder genoemde riedel:
De ander melding van het motormanagement geeft een algemene storing die betrekking kan hebben op heel erg veel zaken. Meest voorkomende oorzaak is de LuchtMassaMeter, de bougies, de bobines, de injectoren, de Lambda sensor, valse lucht etc. Wellicht is dit echter uit te lezen bij een dealer.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
5 0p een rij
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2013, 09:22

Re: Motor steuer anlage defect

Bericht door 5 0p een rij » 23 nov 2013, 16:43

Het check-lampje is uit. Door de min-pool een kwartiertje van de accu af te koppelen, heeft blijkbaar de computer zich gereset. Storing blijft weg en de k loopt erg lekker. Wat mij betreft mag er een hangslot op dit topic.

vr. gr. Henk

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”