Bij de K worden twee merken compressors geleverd, de Sanden en de Nippon Denso.
Nu staat er in het wphb beschreven en geillustreerd dat je bij de eerst genoemde het oliepijl van de compressor kunt controleren. Middels een pijlstokje en daarvoor moet je een bout uit de compressor draaien (bovenop).
Kortom, los van het gesloten koelsysteem zit er dus ook olie in.
Nu staat er bij de nippon denso helemaal niks beschreven in het wphb, maar als je dezelfde bout uit de compressor draait komt er koudemiddel uit, dus de compressor is of overleden, of deze werkt anders...
Iemand enig idee? De kennis van de stek gecertificeerde vakmannen schiet in deze helaas te kort...
Aircocompressor
Aircocompressor
If you're not breaking parts, you're not making enough power!
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
- webturbo
- Donateur 2011
- Berichten: 1351
- Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Re: Aircocompressor
Aparte smering had ik nog niet van gehoord, ik weet niet beter dan dat bij airco's de compressorolie door het koudemiddel gemengd moet worden bij het vullen.
Re: Aircocompressor
Apart he, maar heb net een andere pomp bij MJ opgehaald, dus die komt erop.
Mń huidige loopt zo ongelofelijk zwaar en maakt veel geluid, dus ik vermoed dat ie tegen een vastloper aanzit.
Mń huidige loopt zo ongelofelijk zwaar en maakt veel geluid, dus ik vermoed dat ie tegen een vastloper aanzit.
If you're not breaking parts, you're not making enough power!
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
Re: Aircocompressor
Ik heb datzelfde vorig jaar meegemaakt met mijn Kappa. De pomp liep zwaar en maakte knap herrie. Na enige omzwervingen erachter gekomen dat het Belgische ERA Benelux gereviseerde pompen zgan aanbiedt. In eerste instantie had mijn automaterialenzaak doodleuk een pomp voor een Lybra besteld .
Wat betreft jouw vraag is het volgens mij zo dat een compressor gesmeerd wordt door het koudemiddel. Bij het koudemiddel gaat een klein beetje smeermiddel. Die stop eruit draaien betekende zeer waarschijnlijk het eind voor je compressor omdat 'ie daarna dan draait met te weinig koudemiddel. Er zit vaak wel een beveiliging op die het systeem uitschakelt bij te weinig druk, maar daarna gaat je compressor vaak vastzitten als hij niet gebruikt wordt.
Wat betreft jouw vraag is het volgens mij zo dat een compressor gesmeerd wordt door het koudemiddel. Bij het koudemiddel gaat een klein beetje smeermiddel. Die stop eruit draaien betekende zeer waarschijnlijk het eind voor je compressor omdat 'ie daarna dan draait met te weinig koudemiddel. Er zit vaak wel een beveiliging op die het systeem uitschakelt bij te weinig druk, maar daarna gaat je compressor vaak vastzitten als hij niet gebruikt wordt.