Geschikte Kappa

Vraagbaak aanschaf
Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Geschikte Kappa

Bericht door piecomol » 28 feb 2011, 18:57

Heren,

Ik heb het idee opgevat om voor vakanties een Lancia Kappa aan te schaffen. Ik bezit een 8.32 die ik hier niet voor wil gebruiken. Mijn vrouw heb ik zover gekregen om een nieuwe wegenbelasting vrije Fiat Panda te gaan rijden, dus er liggen weer kansen om de Lancia verzameling uit te breiden.

Nu stel ik aan jullie graag de vraag: welke Kappa qua modeljaar en motorisering is het beste om aan te schaffen ?

Mijn "onverstandige" voorkeur gaat naar de 20V turbo, echter wat zijn hier eventueel de gevaren die op de loer liggen ?

Ik zoek een auto die echt helemaal goed is en geen probleem heeft met veel stilstaan en in de weekeindes of vakantie gebruikt gaat worden. Sedan of station maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.

Ik zie graag jullie suggesties.

Mvg,

Pieter

Gebruikersavatar
GammaKappa
Donateur 2011
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geschikte Kappa

Bericht door GammaKappa » 01 mar 2011, 14:14

de 2.0 schijnt de beste motor te zijn en de laatste serie (vanaf 1999) de best in elkaar geschroefde...

en ik spreek uit ervaring, heb er net 2,5 jaar met enorm veel plezier in rondgereden... Helaas voor jou onlangs verkocht aan een liefhebber die er ook weer naar volle tevredenheid in rondrijdt...
Gamma | Kappa | Lybra | Beta | Sei

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geschikte Kappa

Bericht door Maarten-Jan » 01 mar 2011, 18:34

De turbo 20V is een heel geschikt blok. Het meest gebalanceerde turboblok dat Lancia ooit heeft opgeleverd. Doet aan betrouwbaarheid niet onder voor de 2.0, 2.4 en is dus ook in staat om hoge kilometerstanden te verstouwen zonder merkbaar verlies aan vermogen.

Let wel op dat je een tweede serie K koopt (vanaf 1999) en zo mogelijk ook met de laatste motoren erin (die naar de Thesis verhuisden). Neem dus een allerlaatste serie met plastic kap over het blok.

Problemen doen zich alleen voor wanneer er slecht of geen onderhoud gepleegd is, dan kan een K ook een dure auto zijn. Koop natuurlijk een K met alle opties waarbij een origineel open dak een aanrader is.

Bij stilstand de accu loskoppelen en aan een druppellader leggen. De accu wil na twee weken stilstand wel eens leeg zijn. De SW's staan bekend om hun versleten achterdempers (niveauregeling). De SW is volgens mij op termijn de meest waardevaste investering. Er staat nu een mooie blauwe SW turbo 20V op autoscout (italie) voor 3000 euro. Geen geld.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte Kappa

Bericht door RickThema » 01 mar 2011, 20:36

De 20VT is een betrouwbare partner gebleken, heb zelf wat opstart problemen gekend, maar daar was de K niet geheel debet aan! Nu dik 20k km verder in ruim een half jaar tijd heeft ie het zonder een slag verkeerd te slaan perfect gedaan! Het torretje zelf is een juweel, enorm veel souplesse, vanaf 12 a 1300 rpm is er al ruim voldoende koppel voorhanden om heerlijk schakel lui te kunnen rijden! Zijn andere gezicht is die van een beul, vanaf 3000 rpm zwelt het vermogen progressief aan en gaat er dan als de spreekwoordelijk brandweer vandoor, in sommige versnellingen schiet de km teller met de zelfde snelheid omhoog als de toerenteller!
Omdat het een vrij zware sloep is is de snelheidsbeleving beduidend minder dan in bv een thema, maar een blik op de km teller geeft een enorme grijns op je gezicht!

Kortom, een echte aanrader, alleen is de spoeling heel erg dun!

@ MJ zijn 20vt's ook met plastic kappen geleverd dan? Bij mij ligt er een alu deksel op.
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geschikte Kappa

Bericht door Maarten-Jan » 01 mar 2011, 20:48

Klopt de 20V T is alleen met aluminium geleverd en volgens mij dus ook niet met electronisch gaspedaal.

Ik doelde op de 2.0 en de 2.4
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Geschikte Kappa

Bericht door RickThema » 01 mar 2011, 20:54

Ah ok
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Geschikte Kappa

Bericht door webturbo » 01 mar 2011, 21:39

De turbo's hebben in de kappa inderdaad geen electrische gaskleppen, dat hebben alleen de ongeblazen benzinemotoren (allemaal tegelijk, inclusief de V6) gekregen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: Geschikte Kappa

Bericht door Jan Willem » 01 mar 2011, 22:59

De V6 is bij de SW altijd met een automaat uitgevoerd. De eerste automaat (ZF) geeft ondanks de "sport" stand altijd een zeer ontspannen gevoel met zijdezacht schakelen (tot 220 kmh wordt er nog teruggeschakeld), maar de auto voelt nooit erg snel aan.
De latere sporttronic bakken (met pookje) zouden veel sportiever moeten aanvoelen. Ik haal met met 3.0 SW aut op zomerbanden 1 op 9.5, maar `s winters kom ik op winterbanden zelden aan de 1:9.

Wat M-J schrijft over de Nivomats in de achterveren is helemaal waar, maar als ze nog werken (zoals bij mij) dan zijn ze geweldig!
Als je dakdragers nodig hebt, moet je je bij een SW realiseren dat die erg moeilijk te vinden zijn en dat je die volgens mij als origineel accessesoire hebt. De dealer verkoopt ze ook nog voor € 800 voor een set.

De distributie van een V6 moet 4 nokkenassen aandrijven......

Na drie jaar heb ik nog steeds veel plezier van mijn V6 SW.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geschikte Kappa

Bericht door Maarten-Jan » 01 mar 2011, 23:19

Als we het dan over een automaat hebben, de kenners zweren bij de electronisch gestuurde bak uit de latere serie (vanaf 1999). Ik kan dat volmondig beamen aangezen wij in een 2.4 automaat hebben gereden. Waanzinnige bak die lekker fel reageert in de sportstand en anders zijn werk zeer keurig doet zonder een enorm gat (dit is dus het "kleine pookje").

Leuke was dat hij bij wat sneller optrekken meteen in de 2500 toeren bleef hangen om je maximaal koppel mee te geven. Bij de V6 is deze bak zelfs uitgerust met een snel shift gedeelte om met een duw of trek aan de pook te kunnen schakelen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Re: Geschikte Kappa

Bericht door piecomol » 01 mar 2011, 23:44

Ik raak steeds enthousiaster na jullie feedback over de 20v turbo. Er staat er 1 te koop bij Arendse met redelijk wat kilometers op de teller. Is dit een veilige investering ?

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... otrack.css" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarten-Jan: ik heb even gekeken op autoscout italie, en het ziet er erg mooi uit zo op het eerste gezicht, mooie kleur ook en weinig km's en weinig geld. Alleen weet ik niet of ik dit avontuur aan durf om een auto te importeren, zeker vanwege mijn gebrekkige technische kennis. Heeft iemand van jullie ervaring met het importeren vanuit Italie ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Pieter

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”