Lancia Ypsilon 1.2 16v

Vraagbaak aanschaf
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Lancialover » 18 mar 2009, 10:38

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen aan wat gegevens over de Ypsilon 1.2 16v (lx of Rosso). Ik zou bijvoorbeeld graag weten wat de vervangingstermijn en evt kosten van de distributieriem is, maar heb dat nog niet kunnen vinden.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Frank » 18 mar 2009, 10:58

Hoi,

Distributie is bij de meeste (niet-exotische) Italianen om de 3 jaar of 60.000 km (in de officiële voorschriften staan soms andere, langere termijnen maar dat is achterhaald!). Dat geldt dus ook voor deze Ypsilon.

Gr,
Frank
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Lancialover » 23 mar 2009, 15:43

Ik heb afgelopen zaterdag een Lancia Ypsilon 1.2 16v Elefantino Rosso gekocht. Er zijn een paar probleempjes die verholpen moeten worden, maar verder is hij in een mooie staat.

Aangezien er hier toch ook wel wat algemene Lancia kennis aanwezig is had ik al een paar vraagjes;

De achterwielophanging is een bekend zwak punt van de Ypsilon/Punto. Ook deze heeft last van krakende draagarmen. Bij de Ypsilon van mijn broer heb ik hiervoor al eens een reparatieset besteld en gemonteerd. Dat is wel de helft goedkoper als nieuwe draagarmen, maar ook veel meer werk, dus wellicht toch maar gelijk nieuwe draagarmen bestellen. Of zouden er powerflex bussen voor te krijgen zijn, die ik dan kan vervangen ipv de rubbers?

Verder is het kraken niet het enige probleem, de achterwielophanging klappert ook een beetje, zouden dit de subframerubbers kunnen zijn? Verder lijkt het rechterachterwiel wat scheef te staan (camber) en gaat deze aanlopen en in snelle bocht naar links. Wellicht heeft dit ook met die subframerubbers te maken? Het lijkt er niet op dat de achterwielophanging een klap heeft gekregen ofzo, tenzij er daarna andere velgen gemonteerd zijn.. :?

En dan heb ik nog een probleempje met de ruitenwissers. De voorste ruitenwissers gaan namelijk niet vanzelf terug naar de beginstand, ze blijven stilstaan als je ze uitzet. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Alvast weer bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Cromapower » 23 mar 2009, 16:58

Hey Bert, das mooi joh. Ben benieuwd kom maar gauw eens laten zien. :)

De problemen liggen echt aan de achterdraagarmen, inderdaad een bekend punto/Ypsilon probleem. Zover ik weet zijn dr geen PU bussen voor. Gewoon nieuwe draagarmen monteren dan is t opgelost.

Dat met je ruitenwissers ligt aan het relais wat op de ruitenwissermoter zit, als je die vervangt is t over.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Lancialover » 23 mar 2009, 23:34

Ja, ik kom wel een keer langs de Shell rijden als ik er een Fiat zie staan :D

Kheb hem vanavond even opgekrikt, op de rechterdraagarm zit idd veel speling, ik hoop dat het aanlopen ook opgelost is als ik die vervang. Morgen maar even informeren of Brezan die levert, dan kan ik hem donderdag voor de apk wegbrengen. Als dat met die ruitenwissers op te lossen is met een relais, dan zal ik dat ook eens nakijken. Dan moet ik nog een nieuwe slang zien te regelen tussen het luchtfilter en de motor, deze is namelijk aan het scheuren. Vervolgens nog wat onderhoud doen als olie+filter en bougie's, dan kan ik er hopelijk wel weer even mee vooruit!

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Lancialover » 27 mar 2009, 00:01

De draagarm is inmiddels gerepareerd. Ik had een nieuwe bestel, maar er werd een linkse geleverd, ipv een rechtse... :roll: Gelukkig had ik nog een revisiesetje liggen. Is wel wat meer werk, maar dat probleem is nu iig opgelost. Vandaag voor de APK geweest, blijkt zn CO te hoog te zijn, 0,6 terwijl het 0,3 mag zijn?! Ik dacht dat het aan de thermostaat lag, omdat hij niet goed op temperatuur lijkt te komen, alhoewel de kachel wel warm wordt. Deze dus vervangen, maar de meter komt nog steeds niet veel hoger. Het valt me wel op dat (na enige tijd) de ventilator aanslaat als de meter nog maar op 1/3 staat. De meter geeft dus blijkbaar gewoon wat weinig aan. Waarschijnlijk zal dit dus echter niet veel invloed hebben gehad op het CO gehalte.

Verder heb ik de bougies nog vervangen. Mocht het nu niet opgelost wezen, wat zou het dan nog kunnen zijn? Lambda sonde, katalysator, luchtmassameter??

Wat is trouwens de officiele waarde voor de APK, ik dacht dat het stationair 0,5% was voor auto's vanaf 1993 en 0,3% voor auto's vanaf 2002? Kan iemand dit bevestigen?

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Frank » 27 mar 2009, 10:38

Misschien een flesje Wynn's injector reiniger proberen, kan geen kwaad denk ik.

Het kan ook zijn dat de aansturing van de fan niet goed werkt. Die electronica is vaak niet zo duurzaam. Verder misschien de temperatuursensor en lambdasensor checken?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Volumex » 27 mar 2009, 23:14

De werking van de temp.meter hangt van het bouwjaar af.

Vanaf de facelift in 2001 is er wel het een en ander veranderd (vernieuwde emissienormen). Deze versies kenmerken zich door een hele snelle opwarming van de motor. (De eerste 5 min. zie je niets aan de temp.meter. Vervolgens zal deze binnen no-time oplopen naar 1/2). Bij de 1e generatie tot bouwjaar 2000 functioneert de temp.meter nog op de "ouderwetse" manier. 1/3 is op de meter dan een normale waarde als de auto op bedrijfstemp. is.

Als de fan inslaat als de auto op bedrijfstemp. is in de genoemde situatie zou dit wel vreemd zijn. Normaal slaat de fan pas in als de temp.meter 2/3 aangeeft (tenzij de airco ingeschakelt is).

Als de temp.sensor echter stuk is en een te lage temp. aangeeft zal de inspuiting reageren met een rijker mengsel (koude start). Daar zou het probleem kunnen zitten.

Als je het zeker wil weten voor wat betreft de temp.meter, lambda en de luchtmassameter: Laten uitlezen.

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Lancialover » 30 mar 2009, 14:42

De nieuwe thermostaat en bougies bleken zo goed als geen invloed te hebben op de CO uitstoot. Vervolgens heb ik toch maar een nieuwe katalysator gemonteerd en was de CO uitstoot ruimschoots onder de toelaatbare waarde. Er zit dus inmiddels in ieder geval weer een nieuwe apk op. De lambda sonde regelde nog wel bij, dus die zou nog goed moeten zijn, heb ik dan ook maar niet vervangen. Binnenkort maar een katvervanger laten lassen, dan kan de nieuwe katalysator de zolder op tot de volgende apk ;)

Deze Ypsilon is van voor de facelift (daardoor 6pk meer ;) ). Dat van die temperatuurmeter zou dus op zich kunnen kloppen. Hij komt nu iets hoger bij normaal snelweggebruik. Bij het stilstaan komt de meter echter nooit over de helft voordat de ventilator al aanslaat (geen airco). Misschien toch eens kijken of de temperatuursensor nog in orde is dan. De sensor die de ventilator aanstuurt werkt natuurlijk afzonderlijk en zal blijkbaar nog wel in orde zijn. Wanneer de temperatuursensor richting de computer idd een te lage waarde doorgeeft zou daar een probleem kunnen zitten. Ik vind het verbruik ook wat tegenvallen namelijk, alhoewel de gemiddelde fabrieksopgave 1:14 is, moet ik nog moeite doen om dat op de snelweg te halen, alhoewel ik de teller dan ook wel een keer voorbij de 180 heb zien gaan.. :oops:

Misschien toch maar eens uit laten lezen, of kijken of ik zo'n infrarood thermometer kan lenen om de koelwatertemperatuur te kunnen controleren.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Lancia Ypsilon 1.2 16v

Bericht door Volumex » 30 mar 2009, 22:12

Heb ooit een keer de 200 aangetikt met een Rosso. Deze was toen (1999) nog behoorlijk nieuw en ik had ook een aardig lang recht stuk nodig! Geweldige auto's

Succes met de verdere zoektocht

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”