Dedra of Lybra
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00
Re: Dedra of Lybra
Het 'youngtimergevoel' moet voorlopig maar even de ijskast in. Ik ben wel toe aan wat meer comfort Ik moet zeggen dat ik het vooruitzicht van een goede stereo (lybra) me wel heel erg aanspreekt. Zeker gezien het feit dat ik nu helemaal geen radio heb. De Lybra zou in ieder geval een 2.0 moeten worden. Misschien dat ik gewoon maar eens in beiden moet gaan rijden. Ik verwacht bij de Dedra wat meer een Thema gevoel, maar misschien is het wel meer een Delta 2 gevoel (al viel me dat geenszins tegen) Een goede Dedra vinden zal inderdaad nog niet meevallen. Voordeel is wel dat de minder uitbundige Lancia's in het algemeen vrij goed onderhouden worden. Ik heb indertijd een Marea gehad en die voelde eigenlijk behoorlijk stevig aan en dan kan een Dedra allemaal beter zijn, lijkt me
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00
Re: Dedra of Lybra
en jawel, ik ben sinds maandag de zeeeeer trotse bezitter van een Lybra SW 2.0 Volledig onverwacht, want ik zocht een Dedra SW. Ik kreeg echter een tijdje geleden bericht van een oplettende mede lancia club lid. Ik mocht zijn Lybra hebben voor de inruilprijs en dat was een 'offer I couldn't refuse'. Afgelopen maandag dus opgehaald en wat een feest was en is dat. Eerste indruk: comfort, comfort en nog eens confort. Het is een automaat en hoewel dat zeker niet mijn voorkeur heeft, past dat toch wel bij het karakter van de auto. Ik was al niet zo'n racer, maar dat is nu wel helemaal over en uit, haha. De vijfcilinder heeft zeker genoeg power, maar dat komt pas boven de 4000 toeren tot uiting. Ik schakelde gisteren tijdens het rijden de sportstand van de bak in en dat leverde een prachtige grom op en een waarschijnlijk navenant benzineverbuik, dus dat doen we maar niet al te vaak. Ik ben vooral erg onder de indruk van het totaalplaatje. Indertijd moest ik erg wennen aan de Lybra, maar ben in de loop van de tijd de SW steeds meer gaan waarderen. De afwerking is voor mij van een ongekend niveau (wat wil je na een rammelende Delta)
Het interieur is echt prachtig, net als het geluid uit de Bose stereo. Ik weet dat het onderhoud altijd keurig gedaan is, op de laatste kleine beurt na, dus we zijn benieuwd wat de Lybra ons in de toekomst gaat brengen. Foto's volgen snel
Het interieur is echt prachtig, net als het geluid uit de Bose stereo. Ik weet dat het onderhoud altijd keurig gedaan is, op de laatste kleine beurt na, dus we zijn benieuwd wat de Lybra ons in de toekomst gaat brengen. Foto's volgen snel
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dedra of Lybra
Mooi, gefeliciteerd! Ik ben ook onder de indruk van de Lybra en zeker als SW. Hij voelt on-italiaans degelijk aan. Toenm ik de wielophanging eens bekeek snapte ik ook waarom. Alles is stevig en overbemeten.
Laat die foto's maar komen!
Laat die foto's maar komen!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
- Lancialover
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52
Re: Dedra of Lybra
Toch schijnt juist de wielophanging van de Lybra nogal slijtagegevoelig te zijn? Zeker als SW is het wel een prachtige verschijning ja!
Re: Dedra of Lybra
Ik heb de indruk dat dit voor veel moderne(re) auto's geldt. Steeds meer reactiestangen met rubbers etc.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Dedra of Lybra
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00
Re: Dedra of Lybra
De Lybra heeft een paar zwakke puntjes, waaronder de achterwielophanging. Ik heb er nog niet onder gekeken, maar de vorige eigenaar heeft er nooit een probleem mee gehad en het is er wel één van de eerste serie, dus misschien heb ik geluk. Verder hebben ze nogal last van condens, maar dat is bij die van mij deels verholpen omdat er ergens een afvoerluikje vast opengezet is. Het valt dus wel mee en daarnaast is er een zeer simpele oplossing voor: een vochtvreter. Die heb ik inmiddels ook al
- max-franke
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
- Locatie: Wagenberg
Re: Dedra of Lybra
Ik rij al 3 jaar met veel plezier in een Lybra SW 2.4 JTD. Inderdaad zijn de draagarmen en reactiestangen ed na circa 150.000 km aan vervanging toe, maar van vochtproblemen heb ik nog gehoord of iets gemerkt.
Dat lijkt me meer een probleem met de airco (defect of leeg), of interieurfilter en/of verstopte vochtafvoerkanalen.
Overigens heeft onze AR 156 hetzelfde met het onderstel, na circa 150-200.000 km versleten draagarmen voor.
En dit onderstel geeft meer geluid door dan dat van de Lybra. Daar staat dan wel tegenover dat het weggedrag van de AR beter is en deze sportiever kan worden bereden. De Lybra hangt in de bochten gauw op een oor, maar het is wel een heel prettige reisauto.
Dat lijkt me meer een probleem met de airco (defect of leeg), of interieurfilter en/of verstopte vochtafvoerkanalen.
Overigens heeft onze AR 156 hetzelfde met het onderstel, na circa 150-200.000 km versleten draagarmen voor.
En dit onderstel geeft meer geluid door dan dat van de Lybra. Daar staat dan wel tegenover dat het weggedrag van de AR beter is en deze sportiever kan worden bereden. De Lybra hangt in de bochten gauw op een oor, maar het is wel een heel prettige reisauto.
Re: Dedra of Lybra
Met vochtvreters in auto's heb ik mindere ervaringen, maar sinds kort heb ik deze, dat is een stuk handiger: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=854168" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Dedra of Lybra
De 156 heeft de achterwielophanging á la Beta/ Delta I/ Thema/ Kappa. De Lybra heeft z'n eigen specifieke multilink achterwielophanging. Die is inderdaad meer gebouwd op comfort, maar kan ook prima sportief worden bereden al helt 'ie meer over.
Het vochtprobleem bij de Lybra is met name van toepassing op modellen die gebouwd zijn voor half 2000 (juni geloof ik). De Lybra was (één van) de eerste auto('s) met automatische recirculatie op de climate. Daardoor staat hij vaak dicht (file, en stadsverkeer), waardoor het vocht niet uit de auto kan. Later is dit opgelost door andere beluchtingsgaten achter de achterbumper. De eerste series zijn toen ook gemodificeerd op kosten van de fabriek, maar het probleem is nooit helemaal weg geweest. Dit is ook een van de redenen dat de Lybra na 2001 bijna niet meer verkocht werd, aangezien de geruchten zich verspreidden en bestaande rijders hun auto zelfs inruilden!
Advies is om de recirculatie altijd open te zetten in de vochtige periodes. Open wil zeggen: met brandend oranje lampje op de druktoets voor recirculatie.
Het vochtprobleem bij de Lybra is met name van toepassing op modellen die gebouwd zijn voor half 2000 (juni geloof ik). De Lybra was (één van) de eerste auto('s) met automatische recirculatie op de climate. Daardoor staat hij vaak dicht (file, en stadsverkeer), waardoor het vocht niet uit de auto kan. Later is dit opgelost door andere beluchtingsgaten achter de achterbumper. De eerste series zijn toen ook gemodificeerd op kosten van de fabriek, maar het probleem is nooit helemaal weg geweest. Dit is ook een van de redenen dat de Lybra na 2001 bijna niet meer verkocht werd, aangezien de geruchten zich verspreidden en bestaande rijders hun auto zelfs inruilden!
Advies is om de recirculatie altijd open te zetten in de vochtige periodes. Open wil zeggen: met brandend oranje lampje op de druktoets voor recirculatie.