Luidsprekers Thema

Vraagbaak interieur
Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door RickThema » 25 nov 2009, 23:17

Hmmm...toch jammer dat Lancia daar nooit echt aandacht aan geschonken heeft. Maar 140 euri's voor een paneel uitgeven is het mij niet waard!!

Chan had destijds in haar Dedra SW speakers achter in het dak zitten, slimme oplossing, alleen qua geluid natuurlijk ook enorm bagger, de speakers zaten bijna strak tegen het dak aan :?
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door Maarten-Jan » 25 nov 2009, 23:23

Vergeet niet dat de K SW een prachtige speaker in de achterklep heeft! Een plaatje MDF extra en wat geluidsisolatie erom en je hebt daar een heleboel compensatie voor het gebrek aan laag aan de voorzijde!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door RickThema » 25 nov 2009, 23:29

Mdf en islolatie om resonantie te voorkomen?

Maar wel slim bedacht, ivm de holle ruimte die erachter zit!
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door Maarten-Jan » 25 nov 2009, 23:33

Ja, goede geluidsisolatie om de speaker heen zorgt voor een diepere, cleanere bas. Gebruik dan wel het kwaliteitsmateriaal dat ook in speakers gebruikt wordt. MDF zorgt voor versterking van de klankkast.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door webturbo » 26 nov 2009, 00:16

Echt aandacht voor audio in de auto is pas midden jaren '90 gekomen en dan ook alleen bij de echte luxe-merken. Daarvoor was de radio gewoon voor de filemeldingen en het nieuws. Een enkele sjonnie had grotere boxen op z'n hoedenplank van minstens zo bagger kwaliteit, maar daar bleef het bij.

Lexus is er misschien wel mee begonnen, in de LS400, pas daarna volgden de europese premium merken voetje voor voetje, en daarna moest het nog naar de lagere klasses druppelen, waar het ook nu nog maar mondjesmaat aangekomen is.

Volgens die logica mag je van een Kappa iets meer verwachten dan van een Thema, ik weet niet of dat ook klopt.

Voor de bassen is demping/antidreun belangrijk, en een stevige klankkast die niet meedreunt. Daarom klinken plastic PC-boxjes bagger, en MDF huiskamer boxen goed. Pas je boerenverstand toe op die wijsheid, en je komt in de auto ook heel ver. Grote vlakken dun plaatstaal in je klankkast van bitumen/dynamat voorzien bijvoorbeeld, en een dun kartonnen deurpaneeltje zo mogelijk wat versterken rond de speaker. Maar dat is pas aan de orde als de speaker zelf, versterking en plaatsing daarvan op orde zijn.
Afbeelding

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door Flavia 2000 » 10 nov 2013, 12:33

Heeft er iemand nog een setje originele speakers liggen. Ik weet dat het niet veel soeps is, maar ik ben allng blij als ze het allemaal doen. Links voor was de speaker kapot en achter komt er van 1 kant alleen wat resonantie, dus ik schat dat ik er 2 nodig heb. Voor een super geluid ga ik wel in de Lybra zitten. Ik heb eventueel nog ergens een tijdgetrouwe Blaupunkt ter ruil.

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door Paolo » 10 nov 2013, 17:48

Ik heb een paar jaar geleden voor niet al te veel geld een setje nieuwe Pioneers 40W bij Halfords gescoord. Was toeval, ik zag ze liggen en het stond echt op de doos. Met een beetje mazzel moet je ze nog wel ,et Google kunnen vinden. Oude originele speakertjes monteren heeft meestal niet zoveel zin.
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Rudy van der Heyden
Berichten: 251
Lid geworden op: 26 okt 2008, 20:06

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door Rudy van der Heyden » 10 nov 2013, 19:50

geluid kwaliteit is wel goed te krijgen in een thema, ik heb net zoals ik orgineel in mijn volvo heb, een dubbele boden onder mijn voorstoelen zitten , en daar een luidsprekers in gemaakt.
En in voor stijlen heb ik luidsprekers gemonteert, alleen 1 mm gaatjes geboord in kunstof bekleden, dus je ziet niks.

ik vind het persoonlijk sonde om de deurpanelen te ontsieren met gaten !!

Ps maar een paar luidsprekers in kofferklep is nog niet zoon gek iedee ( ruimte genoeg daar ). das een goede tip !!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door Maarten-Jan » 11 nov 2013, 18:47

De speaker zijn nog gewoon te koop. Het is een vrij algemene maat. Kijk hier bijvoorbeeld eens!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

arjan kooi
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 sep 2009, 19:21

Re: Luidsprekers Thema

Bericht door arjan kooi » 11 nov 2013, 21:42

Gewoon via de website van de Media Markt kan ook, let wel op de maat, de luidsprekers in de hoedenplank zijn in de maat 5x7. Heb net een set van Alpine geïnstalleerd van 35 rms ipv standaard 20 rms, klinkt stukken beter en dat voor maar 30,=. Wel moet je de complete hoedeplank uitbouwen, om het netjes te installeren.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”