Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Leuke foto's! Geen trucage?
De 1.4 12v staat niet zo goed bekend, niet erg zuinig en ook problemen met de nokkenas smering, meen ik. Is niet voor niets snel vervangen door de 1200 16v.
Overigens is mij verteld dat bij de 1200 8v de zuigers de kleppen niet kunnen raken bij riembreuk, en bij de 16v is dat wél het geval. Maar voorkomen is natuurlijk ook hier beter dan genezen
De 1.4 12v staat niet zo goed bekend, niet erg zuinig en ook problemen met de nokkenas smering, meen ik. Is niet voor niets snel vervangen door de 1200 16v.
Overigens is mij verteld dat bij de 1200 8v de zuigers de kleppen niet kunnen raken bij riembreuk, en bij de 16v is dat wél het geval. Maar voorkomen is natuurlijk ook hier beter dan genezen
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Lancialover
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Mijn broer heeft een 1.4 12v gehad. Deze motor schijnt inderdaad niet echt probleemvrij te zijn en rijdt lang niet zo fijn als de 1.2 16v. Bij de 8 klepper motoren is er inderdaad weinig aan de hand mocht de distributie breken. Alleen een kwestie van een nieuwe riem er op en gaan maar weer. Bij de 16v is dit een duurdere grap (distributiewissel is zoiezo iets ingewikkelder en duurder bij deze) Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het verschil in rijden is tussen de 1.1 8v en de 1.2 8v. De 1.1 is op de snelweg inderdaad vrij nadrukkelijk aanwezig, maar 150/160 haalt hij toch ook vlot.
De Yp van mijn vriendin is wat verlaagd (35mm), carbon grille (had ik nog liggen ) en xenons omdat die H7 lampen achter elkaar kapot gingen.
De Yp van mijn vriendin is wat verlaagd (35mm), carbon grille (had ik nog liggen ) en xenons omdat die H7 lampen achter elkaar kapot gingen.
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Ik heb wel eens een proefrit gemaakt in een Punto 55, en we hebben nu een Punto 1.2 8v. Het verschil is inderdaad niet erg groot, de 1.2 heeft net iets meer over. We hebben ook een Punto 75 gehad, maar die was lekker vlot maar lawaaiig, dan is de 60 pk versie te prefereren. Met een Punto 2 Sporting ook alleen een proefrit gemaakt maar dat was zo'n cvt. Veel toeren en niet veel actie vond ik toen.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Mijn allereerste lease auto was een Fiat Punto TD. Wat een herrie maakte dat, ik had standaard oordopjes in de auto liggen. De topsnelheid van zo'n 140 km/h ging door merg en been.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Een 1.4 laat ik dus staan
Eens kijken of ik in het voorjaar een mooie 1.2 16v kan vinden. Misschien een Rosso, hoewel een dikke LX ook wel gaaf is, liefst met leer en een schuifdak
@ Lancia lover: zijn dat jouw velgen die op MP te koop staan? Prachtig Setje!
Eens kijken of ik in het voorjaar een mooie 1.2 16v kan vinden. Misschien een Rosso, hoewel een dikke LX ook wel gaaf is, liefst met leer en een schuifdak
@ Lancia lover: zijn dat jouw velgen die op MP te koop staan? Prachtig Setje!
Lancia Gamma Berlina 2500 i.e. FL 1982 - Lancia Y 1.1 Elefantino Blu 1998 - Vespa PK 1991 - Vespa PK Automatic 1987
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Deze motortjes staan er wel bekend om "gevoelig te zijn" op gebied van de koppakking. Vaak zijn die vanaf een ton aan de beurt. Die van ons voor aankoop bij ongeveer 120000. Hij is toen ook iets gevlakt, dus nu 61 ipv 60 pk?
In elk geval iets om in de gaten te houden, hoewel het niet meteen de doodsteek is, behalve misschien financieel...
Koppakking vervangen wordt ook wel preventief gedaan.
In elk geval iets om in de gaten te houden, hoewel het niet meteen de doodsteek is, behalve misschien financieel...
Koppakking vervangen wordt ook wel preventief gedaan.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Lancialover
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Elke Fire motor is gevoelig voor lekke koppakkingen ja Ook bij de 16v willen deze nog al eens kapot gaan hoor.
@ Gamma; deze velgen heb ik inderdaad te koop staan
En als Elefantino Rosso heeft hij nog steeds een plekje in mn hart!
@ Gamma; deze velgen heb ik inderdaad te koop staan
En als Elefantino Rosso heeft hij nog steeds een plekje in mn hart!
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Wat een vette Yp zeg. Mooie subtiele aanpassingen, vooral de velgen en uitlaatpijp staan heel goed bij de Rosso.
Lancia Gamma Berlina 2500 i.e. FL 1982 - Lancia Y 1.1 Elefantino Blu 1998 - Vespa PK 1991 - Vespa PK Automatic 1987
- Lancialover
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" Yp erbij!
Bij zo'n rode vind ik die carbongrille ook heel mooi uitkomen. Dat geeft heel mooi 1 horizontale lijn met de donkere koplampen en knipperlichten.
Re: Gamma Berlina 2500i.e. S2 84" De Gamma rijdt!
Zo, we zijn weer drie jaar verder en op autogebied is er redelijk veel gebeurd.
De rode Yp heeft me naar Sicilië geloodst en na 3 maanden daar te zijn gebleven stond er 15000km extra op de teller. Inmiddels met winst verkocht en ze rijdt nog steeds rond.
Zakelijk rij ik sinds 2014 een MiTo 1.3 Jtdm Esclusivo waar ik inmiddels alweer 85000km met veel plezier mee gereden heb.
Vriendinlief heeft een Yp Unica uit 2003 versleten en rijdt nu rond in een Yp LS met cvt automaat die bijna in nieuwstaat is.
Maar het belangrijkste is; De Gamma rijdt weer rond! Het heeft een tijdje geduurd (8 jaar), maar sinds drie weken maak ik de Nederlandse wegen (hopelijk ook snel de Italiaanse/buitenlandse wegen) onveilig. Het is een rijdend project, dus er is nog genoeg te doen, maar voor nu is het vooral belangrijk dat alles weer lekker ingereden wordt en ik weet wat ik aan de auto heb. Enkele punten die nu opgepakt moeten worden:
- Schokdempers voor zijn op en dienen vervangen of gereviseerd te worden
- Verlichting werkt soms wel en soms niet
- Auto stinkt verschrikkelijk naar benzine na tanken
- Lekkage rond oliefilter
- Koelfan doet het niet
- Motor houdt nog iets in
- Mistlampen voor en achter worden gemonteerd (gele Ducellier's voor )
- Blauwe platen komen er op.
Deze punten worden as we speak opgepakt door Alfa specialist Van Neerijnen.
Zo stond ze er +/- 10 jaar geleden liefdeloos bij:
De rode Yp heeft me naar Sicilië geloodst en na 3 maanden daar te zijn gebleven stond er 15000km extra op de teller. Inmiddels met winst verkocht en ze rijdt nog steeds rond.
Zakelijk rij ik sinds 2014 een MiTo 1.3 Jtdm Esclusivo waar ik inmiddels alweer 85000km met veel plezier mee gereden heb.
Vriendinlief heeft een Yp Unica uit 2003 versleten en rijdt nu rond in een Yp LS met cvt automaat die bijna in nieuwstaat is.
Maar het belangrijkste is; De Gamma rijdt weer rond! Het heeft een tijdje geduurd (8 jaar), maar sinds drie weken maak ik de Nederlandse wegen (hopelijk ook snel de Italiaanse/buitenlandse wegen) onveilig. Het is een rijdend project, dus er is nog genoeg te doen, maar voor nu is het vooral belangrijk dat alles weer lekker ingereden wordt en ik weet wat ik aan de auto heb. Enkele punten die nu opgepakt moeten worden:
- Schokdempers voor zijn op en dienen vervangen of gereviseerd te worden
- Verlichting werkt soms wel en soms niet
- Auto stinkt verschrikkelijk naar benzine na tanken
- Lekkage rond oliefilter
- Koelfan doet het niet
- Motor houdt nog iets in
- Mistlampen voor en achter worden gemonteerd (gele Ducellier's voor )
- Blauwe platen komen er op.
Deze punten worden as we speak opgepakt door Alfa specialist Van Neerijnen.
Zo stond ze er +/- 10 jaar geleden liefdeloos bij:
Lancia Gamma Berlina 2500 i.e. FL 1982 - Lancia Y 1.1 Elefantino Blu 1998 - Vespa PK 1991 - Vespa PK Automatic 1987