Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 30 apr 2020, 20:17

Erwin123 schreef:
05 apr 2020, 21:51
Vreugdenhil schreef:
03 apr 2020, 19:26
ik zou het ook graag voor anderen doen Maarten-Jan, zeker nu ik de ins en outs van de motor goed ken en mooi heb kunnen oefenen weet ik hoe ze in elkaar zitten/wat de zwakke plekken zijn :)
Ik ben graag proefkonijn, ik heb nog wel een paar dingetjes op mijn lijstje staan.
Van harte welkom Erwin, dat komt helemaal goed met jouw wagen, de 8.32 kent nu niet zo veel geheimen meer, met behulp van Stefan heb ik alle trucs wel uitgevonden en anders hebben we de boeken nog :D

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 30 apr 2020, 20:48

Even geleden maar daar zijn we weer, even druk geweest de afgelopen maand met o.a. de Lancia!
Het was zo ver dat de klepdeksels gemonteerd konden worden compleet met nieuwe pakkingen voor een goed lekvrij geheel, even kijken welke pakking waar moet en hoe de vorm loopt. Uiteindelijk wijst dat zichzelf en met behulp van vloeibare pakking(wel afvegen na montage) en de moment sleutel kon alles dicht gemaakt worden
IMG_2257-1.JPG
Vervolgens mocht de hele injectie unit er weer op, wat nog opviel is dat de slang die er onder loopt ook haarscheuren vertoonde dus die heb ik ook nog vervangen, deze was uitgehard en was zeker voor vacuüm lekjes gaan zorgen en daar kun je dus pas weer bij als alles gedemonteerd is..
Het geheel gemonteerd, eveneens de inlaatbuizen icm met nieuwe pakkingen, nog best een gepriegel om de moertjes vast te zetten tussen de inlaatbuizen in maar ook dat wijst zichzelf!
IMG_2395-1.JPG
IMG_2438-1.JPG
Omdat ik tussendoor de eerste paar warme dagen kreeg in de schuur waar de auto staat even uit het werkplaats deel gekropen om mij een paar avonden in de motorruimte te begeven om het geheel eens goed te ontvetten en man wat heeft die auto in 30 jaar een hoop zand, modder, vet en olie verzameld zeg! Echt goed de moeite en alles kwam er verbazingwekkend makkelijk vanaf, eervol werk waar je straks niks meer van ziet maar extra veel plezier van hebt!
IMG_2583-1.JPG
Het werd weer koud dus de kachel in de werkplaats weer aan en verder, de inlaat mocht er weer op, wat een hoop slangetjes, allemaal goed in de gaten houden zodat er geen vacuüm lekjes ontstaan en de slangen nergens tegenaan doorschuren. Wat ik nog als extra toegevoegd heb is de stalen injectie leidingen die tegen elkaar aan liggen te slijten te voorzien van een stukje rubber slang zodat er geen ijzer op ijzer contact is. Bijna onvermijdelijk en uiteindelijk gaat hij dan brandstof sproeien in de motorruimte, dat wil je niet! Ook de door Stefan gemaakte bougie kabels en stroomverdelers mochten er weer op samen met de klemmetjes die in de klepdeksels zitten zodat die nergens tegenaan schuren. Dat maakt het wel af, nu word het weer echt een motor.
IMG_2627-1.JPG

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 30 apr 2020, 20:54

Ook wilde ik de stuurhuishoezen nog vervangen, nu kon ik er gemakkelijk bij en later word dat toch lastiger. Ze waren gescheurd en hij was nog recent goedgekeurd. Simpelweg omdat de staat van die hoezen zeer lastig te controleren is. Niet gemakkelijk want de hoezen van het snelheidsafhankelijk bekrachtigde ZF stuurhuis van de 8.32 zijn dus anders dan die van de V6 en 4 cilinder. Aan de hand van de nummers kwam ik er niet uit totdat Erwin op de stoep stond met de onderdelen catalogus! Aan de hand van het nummer was daar in stond werd na een half uurtje omnummeren de juiste hoes gevonden en toevallig is deze gelijk aan die van een Volvo 940/960 en dus zeer goed leverbaar voor een normale prijs.
IMG_0051-1.JPEG
Dat was het dan, stuurhuis er op, stabilizator stang er op en toen waren alle bakjes, tafels, dozen etc leeg!
IMG_2625-1.JPG
-1.JPG
IMG_2633-1.JPG
IMG_2635-1.JPG

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 30 apr 2020, 21:02

Niet eerder een motor in een auto van de jaren 80 gezien waar de bougie kabels nog met zo veel aandacht gemonteerd zaten! 8-)
IMG_2636-1.JPG
Vervolgens de auto weer omhoog gehesen en de motor er onder gereden met de palletwagen. Door middel van draadeinden heb ik het subframe precies onder de gaten van de carroserie kunnen plaatsen zodat ik hem er in een keer op kon laten zakken zonder dan met de motor bijna op zijn plek nog te moeten rommelen om hem goed te krijgen. Alles kwam mooi op zijn plaats en de boutjes die lekker van een laagje vet waren voorzien weer geplaatst. de thema begint nu dus weer aan zijn 2e huwelijk :lol: want ik heb niet het idee dat het motortje er ooit eerder uit was gehaald. :?:
IMG_2661-1.JPG
Op de valreep werd nog even de stokoude stofomwonden aanvoerleiding van de brandstoftoevoer vervangen door een nieuwe. Een groot risico zo dicht bij de uitlaat!
Vervolg is een kwestie van alle slangen, stekkers, leidingen en clips weer vast te zetten en natuurlijk test rijden waarvan de volgende update verslag zal doen, ik heb er zin in! :D

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door JW turbo16V LX » 01 mei 2020, 10:03

Geweldig, goed bezig :clap: . Altijd plezierig als sleutel- en schrijfvaardigheid samengaan. Ik kijk al uit naar de volgende aflevering uit dit beeldverhaal :thumbup:

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Erwin123 » 01 mei 2020, 18:09

Weer een geweldige update. Ik ben heel benieuwd naar de volgende ronde!

Ferraristi
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2020, 20:37

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Ferraristi » 01 mei 2020, 18:40

Geweldig ! Volg dit met volle aandacht !
YOLT - you only live twice !

Gebruikersavatar
wpcastillom
Berichten: 558
Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
Locatie: Amsterdam

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door wpcastillom » 02 mei 2020, 14:08

Mooi werk!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Maarten-Jan » 02 mei 2020, 21:37

Echt mooi werk Job! Als ik weer tijd heb gaat mijn 8.32 motor er ook uit. Kun jij me helpen met deze weer helemaal goed op tijd zetten? Ik vermoed dat dit nu niet helemaal klopt. Ook ga ik dan alle pakkingen vervangen, dus best wel een klus denk ik. Laat maar weten!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 03 mei 2020, 19:04

JW turbo16V LX schreef:
01 mei 2020, 10:03
Geweldig, goed bezig :clap: . Altijd plezierig als sleutel- en schrijfvaardigheid samengaan. Ik kijk al uit naar de volgende aflevering uit dit beeldverhaal :thumbup:
Dank! Leuk om te doen ook, vereist wel wat foto en update dicipline merkte ik maar leuk en leerzaam om eens terug te kunnen lezen :D

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”