Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 03 mei 2020, 19:07

Maarten-Jan schreef:
02 mei 2020, 21:37
Echt mooi werk Job! Als ik weer tijd heb gaat mijn 8.32 motor er ook uit. Kun jij me helpen met deze weer helemaal goed op tijd zetten? Ik vermoed dat dit nu niet helemaal klopt. Ook ga ik dan alle pakkingen vervangen, dus best wel een klus denk ik. Laat maar weten!
Jahoor, ik heb het nu wel in de vingers en die motor kun je heel mooi precies op tijd zetten dan loopt ie super strak. Met goede tips & adviezen lukt het de ervaren sleutelaar wel. Laat maar weten als hij er naast ligt, dan wil ik wel een handje helpen :thumbup:

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 03 mei 2020, 19:10

Dank allemaal voor de leuke reacties, wat een actief forum zeg! :) Binnenkort de volgende update, jammer dat je met ingebouwde motor niet zo veel meer van de schoonheid van de motor ziet. Oogt wel heerlijk fris allemaal want eerst was het een grote gore vetbende. En ik heb gelukkig de foto`s nog :lol:

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Ard 420 » 14 mei 2020, 13:18

Topwerk, heel gaaf om te lezen en te zien. Ben benieuwd naar het eindresultaat. :thumbup:
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 25 mei 2020, 20:11

De opbouw ging van start met het vast zetten van alle onderdelen, monteren van de radiateur en het aansluiten van diverse slangen, stekkers en buizen. Ook moesten er diverse kapjes gemonteerd worden. Ook de aandrijfassen die met nieuwe hoezen klaar lagen gingen er weer op. Bij de hoezen zaten pakkingen van kurk die de as en de flens afdichten zodat het vet er niet uit kan, een eigenaardige constructie die gedoemd is te falen want zodra een garage die as los pakt om de andere hoes te vervangen scheurt de pakking, pakking kun je alleen met een nieuwe hoes krijgen(maar er gaat lekker een universele op want de originele is niet makkelijk te vinden) en je raad het al, de as gaat zo weer zonder pakking op de auto. Resultaat: al het vet uit de homokineet in de motorruimte en binnen korte tijd een defecte homokineet...
Gelukkig zit het nu weer goed en voegde ik nog wat vloeibare pakking toe want ik wil geen vet in mijn schone machine kamer :lolno:
IMG_0060-1.JPEG
De mooie nieuwe oliekoeler slangen gemonteerd, naast dat het goed functioneerd en zekerheid geeft ook een mooi gezicht.
IMG_0059-1.JPEG
Erg leuk is om te zien dat je schappen met onderdelen steeds leger raken en de auto steeds completer word, geeft ook weer zin om verder te gaan en je ziet echt iets terug van de opbouw want de motorruimte ziet er al tjokvol uit vanaf het moment dat de motor gemonteerd is!

Alles eenmaal aangesloten konden de vloeistoffen gevuld worden, olie voor de versnellingsbak had ik al gedaan voordat de motor gemonteerd werd want daar kom je lastig bij achteraf. Motorolie, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsolie en remvloeistof gingen er weer vers in. Wat direct opviel was een kleine lekkage aan de radiateur, die lekte op een van de pootjes waarmee hij in het subframe staat, een domper want ik had er goede hoop op dat het goed was gekomen met deze radiateur maar helaas, was te proberen, de oude toch maar weer op zijn bekende plekje zetten :)
IMG_0444-1.JPEG
Ditmaal haalde ik het neusje er af, een zeer snelle manier om even de radiateur er uit te halen!

Nogmaals vullen, alles bleef droog, accu er in, nog een paar laatste checks en jahoor starten maar! Na wat omwentelingen de eerste plofjes en daarna sloeg hij direct op 8 cilinders aan, een prachtige roffel en hij liep direct heel mooi strak... alleen geen oliedruk en een knipperend oliedruklampje.. :shock: . Motor uit, kijken, bleek er iets olie te lekken op een van de slangen van de oliekoeler(daar kwam dus wel olie!), die iets vaster gezet en het filter los gedraaid om te zien of die vol stond, jahoor, het kwam er direct uit.. Nog eens goed gekeken en toen vatte ik hem, de losse unit waar het oliefilter en de 2 sensors voor de oliedruk en de schakelaar voor de druk staat op rubbers tegen het trillen en heeft een eigen massadraad omdat hij in theorie geisioleerd is van het elektrisch circuit.. de massadraad gaf geen goede massa waardoor het metertje op 0 bleef staan en de controlelamp ging knipperen! Even een losse massa getrokken en starten, jahoor 7 bar oliedruk, mooi!

En toen was het zo ver, eindelijk rijden, leuk zeg en alles voelt fris aan, ook het vage sturen is verholpen door het vernieuwen van de draagarmrubbers. Gelijk even afgetankt want ik kocht hem met zo weinig benzine dat de tank bijna vacuüm had gezogen!

De eerste ritjes in de buurt en vanzelf steeds verder. Ook nog even het brandstof filter vervangen daar ik dat nog moest doen en hem toch nog af en toe op de brug had, geen overbodige luxe want die was van 2010 en het papier element kwam al bijna los!
IMG_0443-1.JPEG
Wat nog niet gemonteerd is is het airco systeem, dit functioneerde niet meer en de v riem voor de aandrijving van de aircopomp was losgekoppeld. Dit project bewaar ik nog even, in de tussentijd kan ik mooi de aircopomp laten testen en de condensor laten afpersen.

Een van mijn grootste ergernissen(op mijn testritjes in het donker) was de moderne knipperende radio die in de auto zat, deze heeft inmiddels het veld geruimd voor een tijdcorrecte Blaupunkt die ik op marktplaats scoorde, nog niet aangesloten want met dit motorgeluid mag de radio uit blijven.
IMG_0583-1.JPEG

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 25 mei 2020, 20:21

Inmiddels al een paar 100km met de 8.32 achter de rug en ik kan het omschijven met heerlijke zorgeloos!
Een ontzettend fijne auto met een bijzonder mooi en eigenzinnig geluid(niet te vergelijken met andere V8`s, ook niet van Italiaanse afkomt, echt bijzonder!) die ook lekker stil kan zijn op de snelweg. Een auto waarmee je probleemloos lange afstanden kan afleggen zonder vermoeid te raken, dit door de stevige stoelen en comfortabele onderstel.
Een echte sportauto is het zeker niet, want daarvoor is hij te zwaar in de neus, dat merk je behoorlijk als je een bochtje maakt met iets hogere snelheid :D . Snel is hij wel, en het koppel van de motor is erg prettig, kan lekker mee komen met het huidige verkeer 8-)
IMG_0947-1.JPEG
293fca6f-ea51-4c55-903b-d68045b4a1a0-1.jpg
293fca6f-ea51-4c55-903b-d68045b4a1a0-1.jpg (46.24 KiB) 6134 keer bekeken
c0f5db0e-5443-4970-b59e-0e3172343f27-1.jpg
c0f5db0e-5443-4970-b59e-0e3172343f27-1.jpg (55.1 KiB) 6134 keer bekeken
d03ceec3-2bd2-4b1b-a2ed-516c093aa46b-1.jpg
d03ceec3-2bd2-4b1b-a2ed-516c093aa46b-1.jpg (63.48 KiB) 6134 keer bekeken
Ook had ik al snel pech, toen ik na een avond rijden de volgende ochtend de schuur in liep was tot mijn verbazing de kont van de Thema flink ingezakt, een lekke band! Even gekeken en bleek het ventiel nog uit het stenen tijdperk... die zijn nooit vernieuwd denk ik, even mee genomen naar mijn garage, band er af gedrukt en er een nieuw ventiel in getrokken, de andere ventielen gaan er binnenkort ook nieuw op, voor die paar centen je mooie Michelins lek rijden vind ik zonde :)
IMG_0555-1.JPEG
Ik werd laatst al verleid met een mooie uitlaat die ik op internet vond en Erwin tipte mij over de originele 8:32 sleutelhanger, een must have natuurlijk! Als ik weer nieuws heb meld ik mij :)




PS: wat me opviel is dat ik een inbus boutje van het houten dashboard mis, wellicht is er iemand die nog zo`n boutje in de aanbieding heeft, staat een beetje suf en dan heb ik hem weer comleet, in mijn eigen boutjes bak vond ik geen passende.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Maarten-Jan » 26 mei 2020, 15:41

Heel fijn dat het zo voorspoedig gegaan is! Geniet ervan.

Ook een Thema 8.32 kan lekker snel door de bocht gaan, dat moet je alleen wel even leren en durven. Gewoon goed de bocht insturen en dan vol op het gas gaan. De auto trekt zichzelf dan als het ware de bocht door. Niet je voet van het gas halen want dan raak je hem subiet kwijt...
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Vreugdenhil
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jan 2020, 13:56

Re: Lancia Thema 8.32 1989 groot onderhoud

Bericht door Vreugdenhil » 01 jun 2020, 19:46

Maarten-Jan schreef:
26 mei 2020, 15:41
Heel fijn dat het zo voorspoedig gegaan is! Geniet ervan.

Ook een Thema 8.32 kan lekker snel door de bocht gaan, dat moet je alleen wel even leren en durven. Gewoon goed de bocht insturen en dan vol op het gas gaan. De auto trekt zichzelf dan als het ware de bocht door. Niet je voet van het gas halen want dan raak je hem subiet kwijt...
Ik geniet er volop van, echt een kilometer vreter merk ik. Best een opvallende auto om te zien in deze kleur en uitvoering, met de 164 24V had ik minder reacties, wel leuk :)

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”