8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emile
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2012, 21:08

8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door Emile » 23 mei 2019, 12:53

Mijn 8.32 gaat een onderhouds projectje in. Hier volgt de to-do-lijst:
  • voorschokbrekers vervangen (achter zijn nog goed, maar eigenlijk is het wel zo mooi om voor en achter tegelijk te vervangen)
  • bougiekabelset vervangen (daar heeft iets flink tegen aan lopen schuren)
  • nieuwe bougies
  • kleppendekselpakkingen vervangen (aan 1 kant is veel druk geweest zodanig dat de pakking daarvan is gaan scheuren meteen maar aan beide kanten de pakkingen vervangen)
  • kleppendeksels stralen en zwart spuiten
  • oliefilter vervangen + motorolie verversen
  • versnellingsbak spoelen + bakolie verversen
  • benzineslang vervangen (alweer heeft daar iets flink tegen aan lopen schuren)
  • uitlaatdemper vervangen (de rest van de uitlaat ziet er nog prima uit)
  • koelvloeistof verversen (radiateur is nog in prima staat)
  • remvloeistof verversen (remschijven en blokken rondom zijn nog in prima staat)
  • 4 nieuwe banden 205/55 R15 (Pirelli en Michelin vallen al af omdat zij deze maat niet meer maken, de huidige banden zijn aan de scheurtjes te zien flink uitgedroogd)
  • wielen balanceren en uitlijnen
  • aircopomp, droger en expansieventiel vervangen (ik heb geen idee wat dit bij andere young timers kost maar dit is het duurste in deze lijst)
  • accu vervangen (mogelijk zijn de volgende 3 punten verholpen met een verse accu...)
  • centrale deurvergrendeling (volgens mij is dit altijd een zwak punt geweest dat de centrale deurvergrendeling een eigen leeft heeft)
  • elektrisch dak (geen leven meer in en is nu met de hand dichtgedraaid, 5 jaar geleden deed het dak het nog wel)
  • elektrische stoelverstelling bestuurdersstoel (geen leven meer in zelfs niet als de motor loopt, 5 jaar geleden deed de elektrische stoelverstelling het nog wel)
  • tot slot de APK keuring
Een planning heb ik niet maar ik streef naar een einddatum ergens deze zomer zodat ik eerst een goede testrit in Nederland kan maken om na de schoolvakanties een roadtrip naar Italie te kunnen maken. Onderaan de 5 foto's zie je de plekken die ik op deze roadtrip wil bezichtigen.
Mocht je nog tips :idea: of vragen :eh: hebben dan hoor ik die natuurlijk heel graag :thumbup: .
image001.jpg
kleppendekselpakking
image003.jpg
bougiekabelset
image005.jpg
uitlaatdemper
image006.jpg
schokdempers voor
image007.jpg
benzineslang

roadtrip 2019
1 Lancia zijn huis in Fobello, Province of Vercelli, Italy
2 Museo Nazionale dell'Automobile, Corso Unità d'Italia, 40, 10126 Torino TO, Italy
3 Alfa Romeo Museum Viale Alfa Romeo, Arese, Metropolitan City of Milan, Italy
4 Moto Guzzi Museum Via Emanuele Vittorio Parodi, 63/67, 23826 Mandello del Lario LC, Italy
5 Museum of the Automobile "Bonfanti-VIMAR" Via Torino, 2, Romano D'ezzelino VI, Italy
6 Musée automobile PANINI Str. Corletto Sud, 320, 41100 Modena MO, Italy
7 Enzo Ferrari Museum Via Paolo Ferrari, Modena, Province of Modena, Italy
8 Maserati Via Ciro Menotti, 322 - 41122 Modena, Italy
9 Lamborghini Via Modena, 12, 40019 Sant'Agata Bolognese BO, Italy
10 Pagani Via dell'Industria, 26, Graziosa, San Cesario sul Panaro Province of Modena, Italy
11 Ducati Museum Via Antonio Cavalieri Ducati, Bologna, Metropolitan City of Bologna, Italy
12 Ronti, Province of Perugia, Italy

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: 8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door Cromapower » 23 mei 2019, 20:32

Das nog best een lijstje. Maar maakt hem wel weer af strax.
Ja die bandenmaat word steeds moeilijker hè. Ik ben ook op zoek daarvoor..

Succes met het opknappen
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door Stefan Elshout » 24 mei 2019, 15:13

Een paar tips heb ik wel voor je.

Ten eerste, houd er rekening mee dat de kleppendekselpakkingen anders zijn dan die van de Ferrari 308/328. Er zitten m8 tapeinden in het blok waarmee de aircopomp vast zit, bij een Ferrari zit die aircopomp daar niet en daarom is de pakking anders.
Ik heb sets speciaal voor de 8.32 laten maken als je het nodig hebt.

Ten tweede, voorschokdempers kan je vervangen. Deze zijn wel iets anders dan van een normale Thema, maar zijn in principe uitwisselbaar. Achterdempers kan je vergeten, die zijn totaal anders dan van een normale Thema en zijn daarnaast onvindbaar. Het enige dat je kan doen is een normale thema demper aanpassen naar 8.32 spec. of heel veel jaren E-bay in de gaten houden.

Bougiekabelset is ook anders dan van Ferrari. De ontstekingsvolgorde is anders, en daardoor gaan 2 kabels van de voorste bank naar de achterste verdeler en vice-versa, dat is bij de Ferrari 308 niet het geval. Sets speciaal voor de 8.32 laat ik ook maken trouwens.

Eigenlijk als je er aan begint is er een waslijst met zaken die je eigenlijk gelijk aan moet pakken wil je enigsinds probleemloos rond rijden.
Vervang ten aller tijden de slang van de brandstofpomp (die zit ondergedompelt in de benzinetank) en gebruik daar alleen de correcte onderdompelbare benzineslang voor.
Vervang ook ten aller tijden de brandstof-accumulator. Deze kan lekken maar lekt dan meteen retour in de tank. Je ziet er dus niks aan maar de brandstofdruk klopt dan niet met alle nare gevolgen van dien.
OVP-relais gaat ook bij elke 8.32 vroeg of laat kapot.
Thermostaat is 9 van de 10 keer ook slecht. Dat is zo'n klote werk om te vervangen dat je dan beter ook maar gelijk de EHA van de K-Jetronic mee kan vervangen want die gaat ook geheid vroeg of laat kapot. Dan kan je ook maar beter gelijk de waterpomp meenemen.
En als je de kleppendeksels eraf hebt moet je eigenlijk weer gelijk de O-ringen van de seal-carriers vervangen. Hiervoor moet je dan alleen weer de nokkenassen uitbouwen. Als je die uitbouwt kan je beter gelijk de seals maar vervangen.
Bij de aandrijving van de distributie zitten kleine lagers in een deksel. Deze zijn met vet gevuld en na 25 jaar zeker gort droog. Eigenlijk moet je dat ook uitbouwen en vernieuwen, anders is het slechts een kwestie van tijd voor het in puin draait.

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, eigenlijk heeft elke 8.32, ongeacht staat of kilometerstand serieus onderhoud nodig. Rekeningen en onderhoudshistorie zegt in de regel niks, het komst slechts heel zelden voor dat een 8.32 daadwerkelijk al het onderhoud heeft gekregen wat belangrijk is. Dat er rekeningen bij zitten dat elk jaar de olie ververst is en nieuwe bougies erin gedraaid zijn zegt bij een 8.32 eigenlijk net zo weinig als helemaal niks.

Bentley
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jan 2014, 13:07
Contacteer:

Re: 8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door Bentley » 25 mei 2019, 12:17

Grote klus zeg. Succes.
Ik heb vorig een compressor voor de 16v turbo LX gekocht via ebay.de (zie link)

https://www.ebay.de/itm/KLIMAKOMPRESSOR ... 1a41ee5a04

Ik kreeg voor verzending keurig een e-mail om aan de hand van het chassisnummer te controleren of het wel de juiste was. Verzendkosten waren overigens slechts € 4,-.
Onbegrijpelijk. Soms koop je iets kleins en heel lichts en dan kost het veel meer om te verzenden???
Werkt prima. Ben er erg tevreden over.

Gebruikersavatar
Emile
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2012, 21:08

Re: 8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door Emile » 25 mei 2019, 12:26

Stefan Elshout schreef:
24 mei 2019, 15:13
Een paar tips heb ik wel voor je.
Hoi Stefan,

Veel dank je voor je duidelijke tips, ik ga er mee aan de slag. Ik ben trouwens vergeten in het lijstje te zetten dat de distributieriemen ook vervangen gaan worden.
Ik ga eens kijken of er dit jaar een Lancia Thema dag georganiseerd wordt want ik ben erg nieuwsgierig naar meer van dit soort kennis en ervaring. Het bestaan van dit forum is natuurlijk super maar het is denk ik ook minstens net zo leuk en interessant om elkaar af en toe irl te spreken.

Gebruikersavatar
Emile
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2012, 21:08

Re: 8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door Emile » 25 mei 2019, 12:55

Bentley schreef:
25 mei 2019, 12:17
Grote klus zeg. Succes.
Ik heb vorig een compressor voor de 16v turbo LX gekocht via ebay.de (zie link)
Hoi Bentley,

Dank je, het is zeker een grote klus maar de afgelopen jaren heeft mijn 8.32 dan ook alleen maar stilgestaan. En van uitsluitend stilstaan wordt geen enkele auto er beter van. Bedankt voor de tip! En ik ga op eBay kijken naar de juiste compressor.

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: 8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door Erwin123 » 30 mei 2019, 09:04

Goed bezig Emile. Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen van het werk dus hou ons op de hoogte. Mijn 8.32 heeft ook een storing met de CV (springt vanzelf vaak weer open) dus ik kom graag te weet wat jouw euvel en oplossing is. En als je de boel toch open hebt liggen volg dan zeker het advies van Stefan op.

De roadtrip klinkt erg "IHWC-achtig", leuk! Ben net weer terug :-)

De Lancia Thema dagen zijn een beetje opgedroogd dus wellicht een ander Italiaans auto evenement uitkiezen om te ontmoeten, ik hou me aanbevolen.


Succes, Erwin

Gebruikersavatar
piecomol
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 dec 2009, 17:00
Locatie: Ridderkerk

Re: 8.32 grote onderhoudsbeurt + reparaties

Bericht door piecomol » 30 mei 2019, 20:29

Met een exemplaar die lang stil heeft gestaan kom je echt van alles tegen, daar weet ik alles van. Zorg wel dat je genoeg oude kleding hebt liggen, en je moet wel van smeer en olie houden.......daar weet Stefan alles van haha :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”