Ophanging en meer

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 21 aug 2020, 23:06

Het ziet er fantastisch uit Daniël! Ik word er heel hebberig van.... Succes met afbouwen. Maak je een filmpje als je hem voor het eerst start?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Ophanging en meer

Bericht door Hans8V » 22 aug 2020, 00:23

Wauw! Mooi man!👍
Die wil ik in het echt ook eens bekijken, als het kan toch maar een meeting organiseren...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Ophanging en meer

Bericht door Ard 420 » 24 aug 2020, 20:27

Gaaf hoor, mooi! :thumbup:

Hopelijk werkt alles zoals het hoort inderdaad.
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 aug 2020, 11:57

Bedankt! Misschien dat ik een filmpje maak, maar dan moet ik eerst een camera vinden, mijne is kapot gegaan.

Bij het monteren van de versnellingsbak natuurlijk een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gebruikt maar ik zie iets vreemds staan in het werkplaatshandboek.
Er staat: “In geen geval mogen er ingrepen worden verricht aan het mechanisme voor automatische regeling van de speling, en indien de koppelingsplaat wordt vervangen dan moet de koppelingskabel ook altijd worden vervangen.
Is dat zo? Ik vind het maar vreemd. Werkt de automatische regeling van de kabel maar één keer? Ik dacht dat hij ontspannen kon worden. Iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Ophanging en meer

Bericht door Volumex » 26 aug 2020, 12:28

T klopt wat er staat
Een kabel opnieuw spannen is te doen, maar niet fijn. Heb er ook mee te maken gehad. Eigenlijk is ie eenmalig, maar als je m laat ‘schrikken’ lukt het soms om de spindel weer te spannen.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 26 aug 2020, 13:40

Ik begrijp niet wat je bedoelt met de spindel. Is dat het harmonica mechaniek die de ontmanteling langer wil maken (er zal wel een veer in zitten) maar op slot gaat als je hem korter wil maken? Zo los hangend in de auto is hij op zijn maximum en de kabel dus te kort om te monteren. Maar met een bepaalde beweging lukt het mij wel om die ontmanteling weer kort te maken en dat laat de kabel weer verder uitsteken zodat hij de koppelingsvork haalt, maar is dat voldoende of heb je het over nog wat anders?

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Ophanging en meer

Bericht door Volumex » 26 aug 2020, 21:30

De spindel zit in dat harmonica hoesje. Wat jij doet is precies de handeling die ik bedoel idd. Eerst de kabel door het schutbord halen en in het pedaal haken, dan de kabel spannen, waarbij het harmonica hoesje zo kort mogelijk moet zijn en de kabel zo lang mogelijk, zoals jij ook omschrijft. Dan moet je m in de koppelingsvork op de bak haken en dan spant hij zichzelf op al naar gelang de slijtage van de koppeling. Zo blijft je pedaalslag gelijk ongeacht de slijtage van de koppeling. Een beetje de voorloper van de hydraulische koppeling. Die heeft de thema pas vanaf de tweede serie.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 30 aug 2020, 21:10

Ok, bedankt, dan ga ik mijn kabel gewoon gebruiken. Ik had niet zo veel zin om er een nieuwe in te zetten. Zover ik kan zien zit die echt op een verschrikkelijke plek door het schutbord heen, lijkt mij zeer lastig om te vervangen.

Omdat het mij niet altijd lukte om die omhulsel korter te maken heb ik eens zitten kijken hoe die auto-spanner werkt. Nou, hij werkt dus precies andersom als ik had gedacht. Naarmate de koppelingsplaat slijt komen de drukvinnen van de drukgroep naar buiten. Dit zorgt er voor dat de hefboom, waar de kabel in haakt, verder gaat staan en dus de kabel langer moet worden (en dus de spindel / hoes korter). :crazy: Vreemd of niet dan, ik dacht dat omdat de veer de spindel langer wil maken dat hij op die manier spant om slijtage op te vangen maar dat is dus niet zo.
Duurde even voor ik daar achter was maar nu weet ik ook hoe je de spindel korter kan maken. Omdat de spindel dus op den duur korter wordt door middel van de kracht van de drukgroep kun je dit ook simuleren.
Met de kabel los van de arm van de versnellingsbak, maar verder wel gemonteerd, de koppelingspedaal tot de bodem intrappen en weer omhoog doen. Daarna, in het motorruim, met kracht aan de kabel trekken (niet de ommanteling) zodat hij onder spanning staat en terwijl je trekt aan de kabel kun je de spindel korter maken, het interne slotje zit er op dat moment niet op tot je los laat.
Het is een beetje lastig uit te leggen maar het werk bij mij wel.

Ik snap nog steeds niet waarom ze dan een zeggen altijd een nieuwe te monteren maar. Misschien omdat normaal gesproken bij een versleten koppeling de kabel ook aan zijn eind is?

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Ophanging en meer

Bericht door Daniel_25 » 31 aug 2020, 21:17

Bijna klaar om weer in het motorruim gezet te worden. Nu maar hopen dat ik niks ben vergeten want nu kan ik nog overal gemakkelijk bij komen. Heerlijk werken op deze manier zonder mijn rug en armen in posities te draaien die ik de dag erna nog voel.
Maar dat zal nog een flinke klus worden om de gaten van het subframe goed uitgelijnd te krijgen met de carrosserie.
Hier foto’s zoals hij er nu bij staat.
Bijlagen
Motor_4.jpg
Motor_5.jpg
Motor_6.jpg

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ophanging en meer

Bericht door Maarten-Jan » 31 aug 2020, 22:19

Dat klust inderdaad lekker zo! Ook omdat het allemaal lekker fris en schoon is!

Met het oplijnen van het subframe had ik geen problemen. Met die twee gaten achterop het subframe kun je eenvoudig het subframe uitlijnen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”