Ophanging en meer
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Ophanging en meer
Je kunt ook van je vliegwiel een trigger wheel maken door er gaten in te laten boren. BS-Autotune kan dat bijvoorbeeld. Daar kun je ook losse trigger wheels kopen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
- wpcastillom
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: Ophanging en meer
Thanks voor de info!
Re: Ophanging en meer
Die van de Kappa lijkt een poelie met multiriem te zijn en die van jou met een V-snaar? Maar zoals Maarten-Jan zegt kun je inderdaad ook het vliegwiel aanpassen, nadeel is wel dat de versnellingsbak er af moet.
Maar wat je ook doet zorg dat het heel secuur wordt gedaan want als het signaal van de krukas niet betrouwbaar is dan is het echt huilen met de pet op.
Welke ECU zit er nu op, een weber IAW, microplex of iets anders?
Maar wat je ook doet zorg dat het heel secuur wordt gedaan want als het signaal van de krukas niet betrouwbaar is dan is het echt huilen met de pet op.
Welke ECU zit er nu op, een weber IAW, microplex of iets anders?
- wpcastillom
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: Ophanging en meer
Het is IAW. Die trigger wheel van de Kappa is trouwens een losse trigger wheel. Het is nummer zes op het plaatje hieronder.
Re: Ophanging en meer
Dat is wel handig, zo hoef je de originele poelie niet aan te passen.
Als de IAW van een 1.6 overeenkomt met de 2.0 delta motor dan heb je vrijwel alles aanwezig voor een aftermarket ECU.
Bij de Thema (micoplex) moest ik plek maken voor een echte TPS sensor, luchttemperatuur sensor en binnenkort ook stationair regelaar en die heeft de IAW standaard al. Volgens mij heeft hij zelfs al een elektrische boost controller.
Als de IAW van een 1.6 overeenkomt met de 2.0 delta motor dan heb je vrijwel alles aanwezig voor een aftermarket ECU.
Bij de Thema (micoplex) moest ik plek maken voor een echte TPS sensor, luchttemperatuur sensor en binnenkort ook stationair regelaar en die heeft de IAW standaard al. Volgens mij heeft hij zelfs al een elektrische boost controller.
Re: Ophanging en meer
Na flink wat denken ben ik aan het knutstelen geslagen om een Ford stationair regelaar passend te maken op een Thema gasklephuis.
Op de bovenste foto kun je zien dat ik hem aan de onderkant geheel glad heb gemaakt. Daarop monteer ik een verloop plaatje welke van aluminium gemaakt is.
Op de tweede foto zie je hoe het plaatje op het gasklephuis gemonteerd wordt. Nu kan ik daar direct de stationair regelaar op schroeven. Er zijn wel twee nadelen en dat is dat het nu onmogelijk is om het gasklephuis te verwarmen. Het tweede is dat ik vrijwel zeker weet dat de vacuüm leiding van de rembekrachtiger knel komt met de regelaar. Misschien is het genoeg om de nippel in het inlaatspruitstuk bij te draaien maar dat weet ik pas zeker als ik hem monteer.
Op de derde foto zie je de verschillende asjes (incl. toebehoren) die ik ben tegengekomen. De blauw gemarkeerde is de gene welke origineel in mijn auto zat, deze heeft geen verlenging.
De rood gemarkeerde was de gene die ik zocht maar die had het nadeel dat een normale gaskleppositiesensor er niet direct op past. Ik had daar een tussen plaatje voor gemaakt.
Maar nu kwam ik een type tegen, groen gemarkeerd, waar de gaskleppositiesensor wel direct op gemonteerd kan worden zonder gepruts met tussen plaatjes. Dit type werd verkocht als zijnde voor een Fiat Croma.
Ik hoop dat ik na al die moeite die stationair regelaar ook fatsoenlijk aan de praat kan krijgen. Als dat lukt ben ik eindelijk af van al die lange luchtleidingen die van en naar de extra lucht schuif lopen.
Op de bovenste foto kun je zien dat ik hem aan de onderkant geheel glad heb gemaakt. Daarop monteer ik een verloop plaatje welke van aluminium gemaakt is.
Op de tweede foto zie je hoe het plaatje op het gasklephuis gemonteerd wordt. Nu kan ik daar direct de stationair regelaar op schroeven. Er zijn wel twee nadelen en dat is dat het nu onmogelijk is om het gasklephuis te verwarmen. Het tweede is dat ik vrijwel zeker weet dat de vacuüm leiding van de rembekrachtiger knel komt met de regelaar. Misschien is het genoeg om de nippel in het inlaatspruitstuk bij te draaien maar dat weet ik pas zeker als ik hem monteer.
Op de derde foto zie je de verschillende asjes (incl. toebehoren) die ik ben tegengekomen. De blauw gemarkeerde is de gene welke origineel in mijn auto zat, deze heeft geen verlenging.
De rood gemarkeerde was de gene die ik zocht maar die had het nadeel dat een normale gaskleppositiesensor er niet direct op past. Ik had daar een tussen plaatje voor gemaakt.
Maar nu kwam ik een type tegen, groen gemarkeerd, waar de gaskleppositiesensor wel direct op gemonteerd kan worden zonder gepruts met tussen plaatjes. Dit type werd verkocht als zijnde voor een Fiat Croma.
Ik hoop dat ik na al die moeite die stationair regelaar ook fatsoenlijk aan de praat kan krijgen. Als dat lukt ben ik eindelijk af van al die lange luchtleidingen die van en naar de extra lucht schuif lopen.
- wpcastillom
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: Ophanging en meer
Succes!
Re: Ophanging en meer
Hier het resultaat van het gasklephuis met stationair regelaar.
Omdat hij toch geheel gedemonteerd was gelijk twee nieuwe keerringen en lagers gemonteerd.
Bij het monteren op de motor bleek de vacuümleiding van de rembekrachtiging er net niet tegenaan te komen dus dat is een meevaller. En omdat het de laatste paar dagen zeer warm was gelijk de bobines gemonteerd en de kabelboom aangepast. Maar dat wil niet zeggen dat het werkt want in de auto is er nog wat spaghetti die moet worden weggewerkt. Nog geen idee wanneer ik daar aan toe kom.
Omdat hij toch geheel gedemonteerd was gelijk twee nieuwe keerringen en lagers gemonteerd.
Bij het monteren op de motor bleek de vacuümleiding van de rembekrachtiging er net niet tegenaan te komen dus dat is een meevaller. En omdat het de laatste paar dagen zeer warm was gelijk de bobines gemonteerd en de kabelboom aangepast. Maar dat wil niet zeggen dat het werkt want in de auto is er nog wat spaghetti die moet worden weggewerkt. Nog geen idee wanneer ik daar aan toe kom.
- wpcastillom
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: Ophanging en meer
dat is dus een bobine per cilinder toch?
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Ophanging en meer
Mooi gedaan Daniel! Welk type bobine heb je gebruikt? Is erg mooi weggewerkt zo; heb je daar nog detail foto's van?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW