Een paar weken geleden zat ik een beetje te mijmeren in de Kc, bijna alweer 4 jaar in bezit en 80.00 km afgelegd zonder noemenswaardige problemen. Huidige km stand 245.000. Wat zal ik doen; doorrijden of toch overschakelen op iets anders.
In principe alleen gewoon regulier onderhoud gehad met de jaarlijkse APK keuring. Een van de weinige “mankementen” was de dorpel die slecht was geworden, een bekende kwaal. Inmiddels kan ik zien dat de andere kant nu ook een klein roestpuntje aan het ontwikkelen is. En verder nog een defecte “lichtcomputer”, een doorgeroeste einddemper, een aircopomp die vervangen is omdat deze heel lawaaierig werd en een lekkende kachelradiateur (ook een bekend euvel – net zoals bij de 166 en de barchetta).
De Kc is kwalitatief beter gebleken als ik destijds verwacht had en rijdt heerlijk. De 5-pitter is een prettige motor en geeft een mooie roffel bij het doortrekken. Totdat 1 week later ik ‘s avonds in de stromende regen stil kwam te staan. Tijdens het rijden viel de motor uit het niets helemaal uit, alsof de stekker er uit werd getrokken. En opnieuw starten lukte natuurlijk niet. Dus de ANWB gebeld en die kwam na ruim 1 uur ter plaatste. En wonderbaarlijk genoeg starte de auto in 1 keer zonder dat er iets gedaan was. Wel nog de accu en de laadstroom gemeten en dat was minimaal. Ik had de laatste tijd al wel gezien dat de voltmeter sterk schommelde, dus de dynamo/accu combi zal de beste tijd ook wel gehad hebben. Maar dat was niet de oorzaak voor dit probleem.
Dus maar gewoon naar huis terug gereden. De volgende ochtend weer even getest en moeiteloos gestart. Die dag was mijn thuiswerkdag dus verder niet gereden. Zaterdag even naar Autofficina in Soest gereden om daar de afspraak te maken voor de jaarlijkse APK/beurt en meteen melding te doen van dit probleem. Die herkende dit probleem en wist met grote zekerheid te zeggen dat de BDP sensor de oorzaak hiervan was. Normaliter doet dit euvel zich voor als de motor warm is en wordt uitgezet en kort daarna gestart wordt - wat dan niet lukt – tenzij de auto langdurig is afgekoeld. Het gebeurt praktisch nooit tijdens het rijden. Waarschijnlijk dus een warmte/kou krimp effect in het contact van deze sensor. Afspraak gemaakt en terug naar huis. Wat denk je, de auto wil niet starten De diagnose was al gemaakt en nu ook bevestigd. Gelukkig had ie nog een gebruikte passende sensor op voorraad dus die werd ter plaatse vakkundig vervangen zodat ik weer probleemloos door kon.
Los hiervan had ik eigenlijk toch al besloten om door te gaan met de Kc en deze verder te rijden. Een sensor van een paar tientjes die na 19 jaar stuk gaat, waar hebben we het over? Maar evengoed dit keer wel weer groot onderhoud, want inmiddels is het al weer 4 jaar geleden dat distributie en waterpomp vervangen was. Ook werd er geadviseerd om de lagerschalen te vervangen. Vorig jaar de boot nog afgehouden maar dit keer toch maar preventief meepakken. Tevens een nieuwe dynamo en accu, olie (ook versnellingsbakolie gedaan), filters, riemen, bougies, en een nieuw setje ruitenwissers - hij had nog 1 laatste setje nieuwe originele liggen. Verder was er nog een gescheurde ashoes aan het licht gekomen en een slechte silent-block van de motorsteun.
Al met al weer een pittige investering maar als ik hier weer 4 jaar moeiteloos mee vooruit kan dan valt het per saldo weer mee. Oh, en de lagerschalen waren trouwens nog zeer goed na 250.000 km, minimale slijtage. En wat rijdt ie weer heerlijk fijn, priceless.
Kc groot onderhoud en meer
Re: Kc groot onderhoud en meer
Top Erwin!!!
Het is ook een mooie verschijning, die Kc dan, die het verdient om ermee door te rijden
Het is ook een mooie verschijning, die Kc dan, die het verdient om ermee door te rijden
- Cromapower
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
- Locatie: Brouwershaven
Re: Kc groot onderhoud en meer
Die kan er inderdaad weer jaren tegenaan op deze manier. Blift natuurlijk een mooie auto.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V
Re: Kc groot onderhoud en meer
We zijn weer een jaar verder en inmiddels 263.000 km op de klok.
Ik had min of meer besloten om dit jaar de schokbrekers + veren + stofhoezen rondom te vervangen. Geen overbodige luxe na 20 jaar. En dit ook meteen te combineren met nieuwe draagarmen dit ivm matige rubbers en fuseekogels. De laatste paar maanden was aan de rechterkant een hinderlijke bonkje ontstaan bij oneffenheden in de weg (en drempels). Ook stond het stuur al een tijdje niet recht meer. Een kapotte schokbreker bleek hier debet aan. Om de kosten toch iets te drukken is besloten om alleen de voorzijde aan te pakken. De achterste schokbrekers en veren zijn overigens ook niet meer leverbaar maar daar heeft Michiel van Autofficina Soest een aardig alternatief voor.
Verder zijn achter in ieder geval ook de fusee bussen vervangen. En was er nog een nieuw setje remblokken nodig aan de voorzijde.
En last but not least rondom een nieuwe bandenset. Dit keer geen Michelin (65 dB) maar Goodyear die prijs-kwaliteit gunstig waren en slechts 68 dB.
Het viel budgettair toch iets duurder uit als verwacht. Maar goed, de auto is al afgeschreven zullen we maar zeggen. En wat een wereld van verschil, hij stuurt nu weer als nieuw. Blij mee!
Ik had min of meer besloten om dit jaar de schokbrekers + veren + stofhoezen rondom te vervangen. Geen overbodige luxe na 20 jaar. En dit ook meteen te combineren met nieuwe draagarmen dit ivm matige rubbers en fuseekogels. De laatste paar maanden was aan de rechterkant een hinderlijke bonkje ontstaan bij oneffenheden in de weg (en drempels). Ook stond het stuur al een tijdje niet recht meer. Een kapotte schokbreker bleek hier debet aan. Om de kosten toch iets te drukken is besloten om alleen de voorzijde aan te pakken. De achterste schokbrekers en veren zijn overigens ook niet meer leverbaar maar daar heeft Michiel van Autofficina Soest een aardig alternatief voor.
Verder zijn achter in ieder geval ook de fusee bussen vervangen. En was er nog een nieuw setje remblokken nodig aan de voorzijde.
En last but not least rondom een nieuwe bandenset. Dit keer geen Michelin (65 dB) maar Goodyear die prijs-kwaliteit gunstig waren en slechts 68 dB.
Het viel budgettair toch iets duurder uit als verwacht. Maar goed, de auto is al afgeschreven zullen we maar zeggen. En wat een wereld van verschil, hij stuurt nu weer als nieuw. Blij mee!