Electrische stoelen in de Kappa
Geplaatst: 18 jan 2009, 15:15
Vanwege een aantal vragen via de mail heb ik besloten een oud topic van me hier opnieuw te plaatsen. Voor de bekenden hier dus een herhaling. In alle versies wordt de - aangesloten op een gezamenlijk massapunt in de middenconsole (bijvoorbeeld een inbusbout uit de aansluiting van de handremopbouw)
Versie 1; de officiële
Aan de hand van het electrische schema van de Kappa heb ik destijds met een aantal relais van de Thema (Kappa relais zijn hetzelfde) een kabelboom in elkaar gezet. Ook zonder kennis van electrotechniek lukt dat prima. Kleurcode en nummer op het relais volgen, solderen, tape erom en klaar is klara. Hiervoor heb je wel de eerste stukjes kabelboom van de stoelen nodig. Zeg vanaf de stoelen tot aan de dorpel rechts van de passagiersstoel. Beide kabelbomen kun je daar doorknippen, dan heb je voldoende lengte.
Ik heb een continue + vanaf de accu getrokken naar de middenconsole en daar vervolgens de hele dradenbrei verwerkt. Met installatiedraad heb ik de stekkers onder de stoelen getrokken. De contact + ligt al in de middenconsole bij de sigarette aansteker/stroom aansluiting. Daar zit ook de gele verlichtings + op dus die kon ik gewoon aan elkaar knopen. De eerste test van de kabelboom heb ik buiten de auto gedaan en die was positief. Na montage was dat niet anders. Keurig stroom erop als het contact aangaat en je hoort de relais klikken.
Voor de waarschuwingsslampjes in het dashboard van de stoelverwarming heb ik twee plusdraadjes van de stoelverwarmingsrelais getrokken naar achter het dashboard. Deze vertrokken van aansluiting 87A. Achter het dashboard heb ik beide aanstuur + draden van de lampjes doorgeknipt en hier deze aansturing op vastgesoldeerd. Zo gaan de lampjes branden bij ingeschakelde verwarming.
Na installatie van het geheel doet de verwarming het helaas nog niet. Ik heb alles nagemeten en geconstateerd dat het relais zijn werk goed doet. blijft over de verwarmingselementen of de massa van deze elementen. Dat moet ik nog uitzoeken.
TIP: Test eerst de stoelverwarming voordat je besluit deze geheel te installeren. Mocht je er later achterkomen dat de verwarmingselementen het niet doen, heb je jezelf heel veel werk bespaard!
Versie 2; de iets makkelijkere
Vervang twee relais voor de stoelbediening door 1. Beide stoelen kunnen namelijk prima door 1 relais aangestuurd worden. Sluit de + van de ene stoel aan op nr 87; de + van de andere stoel op 87a.
Beslis zelf of je de twee relais voor de verwarming nodig hebt of niet. Deze moeten wel apart geplaatst worden omdat de verwarming aangaat doordat het relais negatief bekrachtigd wordt door het knopje van de verwarming.
Versie 3; de eenvoudigste
Tap de + naar de tweede sigaretteaansteker af en knoop hier de + draden van de stoelbediening aan vast. In deze opzet heeft de stoel geen verwarming
Natuurlijk kun je ook geheel officieel de stoelen aansluiten via een kabelboom die je geheel demonteert uit een donor. Dit is erg lastig aangezien de hele kabelboom ingetaped zit en slechts met veel moeite geheel te verwijderen is. Je krijgt dan wel de originele relais achterin de auto en de originele aansturing van de waarschuwingslampjes voor de stoelverwarming.
De plaatjes zijn van versie 1.
NB Demonteren van de middenconsole en het monteren van een officiële kabelboom wordt hier goed uitgelegd, inclusief foto's. Ook staat hierin de reparatie van een kapotte stoelverwarming opgenomen en de demontage van een deurpaneel!
Versie 1; de officiële
Aan de hand van het electrische schema van de Kappa heb ik destijds met een aantal relais van de Thema (Kappa relais zijn hetzelfde) een kabelboom in elkaar gezet. Ook zonder kennis van electrotechniek lukt dat prima. Kleurcode en nummer op het relais volgen, solderen, tape erom en klaar is klara. Hiervoor heb je wel de eerste stukjes kabelboom van de stoelen nodig. Zeg vanaf de stoelen tot aan de dorpel rechts van de passagiersstoel. Beide kabelbomen kun je daar doorknippen, dan heb je voldoende lengte.
Ik heb een continue + vanaf de accu getrokken naar de middenconsole en daar vervolgens de hele dradenbrei verwerkt. Met installatiedraad heb ik de stekkers onder de stoelen getrokken. De contact + ligt al in de middenconsole bij de sigarette aansteker/stroom aansluiting. Daar zit ook de gele verlichtings + op dus die kon ik gewoon aan elkaar knopen. De eerste test van de kabelboom heb ik buiten de auto gedaan en die was positief. Na montage was dat niet anders. Keurig stroom erop als het contact aangaat en je hoort de relais klikken.
Voor de waarschuwingsslampjes in het dashboard van de stoelverwarming heb ik twee plusdraadjes van de stoelverwarmingsrelais getrokken naar achter het dashboard. Deze vertrokken van aansluiting 87A. Achter het dashboard heb ik beide aanstuur + draden van de lampjes doorgeknipt en hier deze aansturing op vastgesoldeerd. Zo gaan de lampjes branden bij ingeschakelde verwarming.
Na installatie van het geheel doet de verwarming het helaas nog niet. Ik heb alles nagemeten en geconstateerd dat het relais zijn werk goed doet. blijft over de verwarmingselementen of de massa van deze elementen. Dat moet ik nog uitzoeken.
TIP: Test eerst de stoelverwarming voordat je besluit deze geheel te installeren. Mocht je er later achterkomen dat de verwarmingselementen het niet doen, heb je jezelf heel veel werk bespaard!
Versie 2; de iets makkelijkere
Vervang twee relais voor de stoelbediening door 1. Beide stoelen kunnen namelijk prima door 1 relais aangestuurd worden. Sluit de + van de ene stoel aan op nr 87; de + van de andere stoel op 87a.
Beslis zelf of je de twee relais voor de verwarming nodig hebt of niet. Deze moeten wel apart geplaatst worden omdat de verwarming aangaat doordat het relais negatief bekrachtigd wordt door het knopje van de verwarming.
Versie 3; de eenvoudigste
Tap de + naar de tweede sigaretteaansteker af en knoop hier de + draden van de stoelbediening aan vast. In deze opzet heeft de stoel geen verwarming
Natuurlijk kun je ook geheel officieel de stoelen aansluiten via een kabelboom die je geheel demonteert uit een donor. Dit is erg lastig aangezien de hele kabelboom ingetaped zit en slechts met veel moeite geheel te verwijderen is. Je krijgt dan wel de originele relais achterin de auto en de originele aansturing van de waarschuwingslampjes voor de stoelverwarming.
De plaatjes zijn van versie 1.
NB Demonteren van de middenconsole en het monteren van een officiële kabelboom wordt hier goed uitgelegd, inclusief foto's. Ook staat hierin de reparatie van een kapotte stoelverwarming opgenomen en de demontage van een deurpaneel!