Dynamo K 2.4 vervangen
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Over dergelijke motorische upgrades gesproken: Een goede vriend van me heeft een 164 2.0 V6 TB met standaard 200pk laten chiptunen bij http://www.squadra-tuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Resultaat 230 Pk en 330 Nm.
Heb die gast een mailtje gestuurd om te vragen wat ie met een 3.0 V6 van 'Lancia' kan. De 3.0 V6 van Alfa doet ie namelijk voor E 250,- en da's goed te doen. Maar hij liet me weten deze blokken niet (meer) te chippen. En wat ie ook liet weten is dat er in de Lancia V6 nokkenassen zitten van een Alfa 155 2.5 V6. Iemand die dat kan bevestigen (Ronald?)
Heb die gast een mailtje gestuurd om te vragen wat ie met een 3.0 V6 van 'Lancia' kan. De 3.0 V6 van Alfa doet ie namelijk voor E 250,- en da's goed te doen. Maar hij liet me weten deze blokken niet (meer) te chippen. En wat ie ook liet weten is dat er in de Lancia V6 nokkenassen zitten van een Alfa 155 2.5 V6. Iemand die dat kan bevestigen (Ronald?)
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.
- webturbo
- Donateur 2011
- Berichten: 1351
- Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Dat de Lancia V6 tammer is dan de Alfa versie is zeker. Meer een koppelmotor, tikje gezapiger karakter dan de toerenmachine die meer bij het Alfa karakter past.
Of de nokjes inderdaad van de 155 2.5 komen kan je aan ePER vragen zou ik zeggen?
200 -> 230pk voor de V6TB vind ik nog relatief mild trouwens Dat zal wel aan de grens van de vrij kleine originele turbo komen, anders zat er wel meer in.
En zo'n 24V ? Is een goeie kanshebber voor m'n volgende auto... Ik moet er alleen nog es een proefritje mee regelen, zien of het zo fijn loopt als dat het eruit ziet. Want het is echt een kunstwerkje, die alfa v6, en nog vrij compact ook.
Andere optie is de Lampredi waar ik nog veel spullen voor heb liggen.
En dan heb je natuurlijk ook de vijfcylinder nog. Een motor waar ik niet veel mee heb, maar misschien wat makkelijker sleutelen dan de V6, en wat makkelijker in onderdelen dan de al heel lang uit productie zijnde Lampredi. De rationele keuze dus, maar wat is er nou rationeel aan autoliefhebberij?
Of de nokjes inderdaad van de 155 2.5 komen kan je aan ePER vragen zou ik zeggen?
200 -> 230pk voor de V6TB vind ik nog relatief mild trouwens Dat zal wel aan de grens van de vrij kleine originele turbo komen, anders zat er wel meer in.
En zo'n 24V ? Is een goeie kanshebber voor m'n volgende auto... Ik moet er alleen nog es een proefritje mee regelen, zien of het zo fijn loopt als dat het eruit ziet. Want het is echt een kunstwerkje, die alfa v6, en nog vrij compact ook.
Andere optie is de Lampredi waar ik nog veel spullen voor heb liggen.
En dan heb je natuurlijk ook de vijfcylinder nog. Een motor waar ik niet veel mee heb, maar misschien wat makkelijker sleutelen dan de V6, en wat makkelijker in onderdelen dan de al heel lang uit productie zijnde Lampredi. De rationele keuze dus, maar wat is er nou rationeel aan autoliefhebberij?
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Squadra heeft wel gewerkt aan de V6 maar kon er nauwelijks meer vermogen uitkrijgen. Ik geloof 185 pk uit de V6 van Lancia. Als je meer wilt, wat echt moet kunnen, moet je het inlaattraject van de Alfa erop schroeven, die kan de grotere, chromen inlaatbuizen hebben en dan ben je beter op weg naar een hoger vermogen.
Als je toch alles uit de kast wilt halen is de goedkoopste optie om een donor V6 turbo blok uit een 164 uit Italie mee te nemen en dan er een turbo van maken. Dat was iemand ooit van plan met een LX, maar dat project is na een zeer goed begin opeens gestaakt.
Als je toch alles uit de kast wilt halen is de goedkoopste optie om een donor V6 turbo blok uit een 164 uit Italie mee te nemen en dan er een turbo van maken. Dat was iemand ooit van plan met een LX, maar dat project is na een zeer goed begin opeens gestaakt.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
- webturbo
- Donateur 2011
- Berichten: 1351
- Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Dichter bij huis kan ook: diezelfde V6TB is ook in de hier geleverde GTV geleverd, al zal het motormanagement van de 164 wel het makkelijkst in een Thema kunnen, en het scheelt wat steunen e.d. overbouwen.
Schaars zijn die blokken in ieder geval niet echt.
Maar waarom veel moeite voor een 2.0 V6TB doen, als er al een andere 2.0 turbo geleverd is in de Thema?
Zelf krijg ik steeds meer zin in een 24V trouwens, maar ik moet er nog eens mee rijden om te zien of dat terecht is...
Schaars zijn die blokken in ieder geval niet echt.
Maar waarom veel moeite voor een 2.0 V6TB doen, als er al een andere 2.0 turbo geleverd is in de Thema?
Zelf krijg ik steeds meer zin in een 24V trouwens, maar ik moet er nog eens mee rijden om te zien of dat terecht is...
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Het makkelijkt is om een 3.0 24v in een Thema te hijsen, dat moet vlotjes gaan. Of je het wil is wat anders, persoonlijk ben ik niet zo 24v achtig...
2.0 V6 turbo uit een 164 moet ook passen. Zoals Paolo zegt: na chippen 230pk dan heb je wat leuks!
Ik vond onze ouwe 3.5 Savali echt een geweldig ding, rijden zoals een Thema hoort te doen: lui en toch snel. Niks aanpassen, makkelijk. Je moet alleen aan een blok zien te komen.
De belangrijkste verschillen tussen de 164 en Thema zijn inderdaad de nokkenassen en het inlaat traject. Ik wist niet dat ze van een 155 waren, wel dat ze tammer zijn als een 164. Ik ben wel eens bezig geweest met 164 12v QV nokkenassen maar toen bleek dat dat niet eenvoudig is: de tandwielen op de assen zijn anders. Wat MJ zegt: je moet eigenlijk beginnen met de 164 inlaat te monteren als je echt harder wil.
Persoonlijk vind ik de 3.0 in de Thema een van de fijnste uitvoeringen ooit, misschien nog wel fijner dan de 164. In mijn 75QV levert hij met Motronic standaard 192 pk maar is hij redelijk nerveus, je móet gewoon steeds gas geven. Zit ook een Squadra chip in en heeft geen kat meer maar is van nature al een andere motor dan bv de 75 America met L Jettronic. Dat is een luie lobbes met max 5600rpm.
Squadra vertelde mij ooit dat hij nog nooit een Thema gedaan had maar daar zeker geen 164 chip in wilde stoppen. Ik ben wel benieuwd wat zo'n chip zou brengen...
2.0 V6 turbo uit een 164 moet ook passen. Zoals Paolo zegt: na chippen 230pk dan heb je wat leuks!
Ik vond onze ouwe 3.5 Savali echt een geweldig ding, rijden zoals een Thema hoort te doen: lui en toch snel. Niks aanpassen, makkelijk. Je moet alleen aan een blok zien te komen.
De belangrijkste verschillen tussen de 164 en Thema zijn inderdaad de nokkenassen en het inlaat traject. Ik wist niet dat ze van een 155 waren, wel dat ze tammer zijn als een 164. Ik ben wel eens bezig geweest met 164 12v QV nokkenassen maar toen bleek dat dat niet eenvoudig is: de tandwielen op de assen zijn anders. Wat MJ zegt: je moet eigenlijk beginnen met de 164 inlaat te monteren als je echt harder wil.
Persoonlijk vind ik de 3.0 in de Thema een van de fijnste uitvoeringen ooit, misschien nog wel fijner dan de 164. In mijn 75QV levert hij met Motronic standaard 192 pk maar is hij redelijk nerveus, je móet gewoon steeds gas geven. Zit ook een Squadra chip in en heeft geen kat meer maar is van nature al een andere motor dan bv de 75 America met L Jettronic. Dat is een luie lobbes met max 5600rpm.
Squadra vertelde mij ooit dat hij nog nooit een Thema gedaan had maar daar zeker geen 164 chip in wilde stoppen. Ik ben wel benieuwd wat zo'n chip zou brengen...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.
- webturbo
- Donateur 2011
- Berichten: 1351
- Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Als ik me goed herinner (ergens gelezen...) hebben de Lancia uitvoeringen een dubbele gasklep, die progressief opent. Een lineaire enkele gasklep reageert directer, kan dus een stuk nerveuzer aanvoelen, zonder dat de motor zelf daarvoor echt meer vermogen hoeft te hebben.
Als dat klopt, kan de Lancia gasklep op het Alfa blok nog wel eens een fijne combinatie zijn.
Voor mij als gasrijder heeft de 24V een groot voordeel: hydraulische stoters.
Als dat klopt, kan de Lancia gasklep op het Alfa blok nog wel eens een fijne combinatie zijn.
Voor mij als gasrijder heeft de 24V een groot voordeel: hydraulische stoters.
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Om het onderwerp weer even terug te brengen op de titel van dit topic: heb je misschien wat foto's gemaakt van het vervangen van de dynamo, of een soort van korte how-to?
Pas bleef de spanningsmeter in de linkerhoek rond de 9 a 10 Volt hangen na het starten (het was weliswaar -10 en de Kc had al 4 nachten buiten gestaan...). Ik vreesde dus hetzelfde probleem te hebben. Maar na enkele minuten stationair draaien (met steeds zwakker brandende lampjes) liet ik het toerental even oplopen naar de 2000, en floep: opeens meter naar 13,5 Volt en alles weer op volle sterkte branden. Dat geintje herhaalde hij onlangs weer na een koude start. Mijn dynamo doet zijn werk dus (nog) wel, maar binnenkort moet ik dus net als jij vuile handen gaan maken... vandaar mijn vraag .
Pas bleef de spanningsmeter in de linkerhoek rond de 9 a 10 Volt hangen na het starten (het was weliswaar -10 en de Kc had al 4 nachten buiten gestaan...). Ik vreesde dus hetzelfde probleem te hebben. Maar na enkele minuten stationair draaien (met steeds zwakker brandende lampjes) liet ik het toerental even oplopen naar de 2000, en floep: opeens meter naar 13,5 Volt en alles weer op volle sterkte branden. Dat geintje herhaalde hij onlangs weer na een koude start. Mijn dynamo doet zijn werk dus (nog) wel, maar binnenkort moet ik dus net als jij vuile handen gaan maken... vandaar mijn vraag .
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Ik vraag mij af of je de dynamo vervangen moet bij deze symptomen. Dat er minder spanning geleverd wordt als er weinig toeren gemaakt worden is niet heel vreemd, ook trekt op dat moment de accu ook behoorlijk wat stroom. Zit er niet een geregelde spanningsregelaar tussen die de spanning naar believen wat op en neer regelt?
Bij het starten van een koude motor met een mogelijk zwakke accu laat ik meteen beetje gas geven de motor ongeveer 2000 toeren maken. Dan laadt de dynamo tenminste wel, en heb je ook gelijk wat meer oliedruk om de boel goed te smeren.
Maar iemand anders een idee?
Bij het starten van een koude motor met een mogelijk zwakke accu laat ik meteen beetje gas geven de motor ongeveer 2000 toeren maken. Dan laadt de dynamo tenminste wel, en heb je ook gelijk wat meer oliedruk om de boel goed te smeren.
Maar iemand anders een idee?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Bij erge koude kan het even duren voor de dynamo gaat werken. De dynamo heeft een + van de accu nodig om de spoel te bekrachtigen. Als het erg koud is heeft de accu te weinig spanning om die bekrachtiging voor elkaar te krijgen. Ik denk dus niet dat het aan de dynamo ligt.
Als je overigens de binnen wielkast rechtsvoor demonteert, zie je meteen de dynamo zitten. Met enige handigheid en op gevoel met goed gereedschap kun je deze prima demonteren. Dit is ook goed zelf te doen. Vergeet alleen niet de accupool (-) los te halen omdat je anders kortsluiting kan krijgen.
Als je overigens de binnen wielkast rechtsvoor demonteert, zie je meteen de dynamo zitten. Met enige handigheid en op gevoel met goed gereedschap kun je deze prima demonteren. Dit is ook goed zelf te doen. Vergeet alleen niet de accupool (-) los te halen omdat je anders kortsluiting kan krijgen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Dynamo K 2.4 vervangen
Tja, de laadspanning is in ieder geval wél OK, dus op die manier bekeken is vervanging nog niet echt nodig...
Nu de temperatuur de laatste tijd weer wat hoger is, is het probleem nog niet voorgekomen.
Nu de temperatuur de laatste tijd weer wat hoger is, is het probleem nog niet voorgekomen.