K start niet na stilstand
Re: K start niet na stilstand
Bougietest: uit de manual blz. 149 (die op de site staat uit Kappadata) dit boek is een aanrader.
Ignition system
High-tension spark
Checking -
Fig. 14
NOTE: Disconnect injector multi-plugs before cranking tests, to avoid damage to catalytic converter(s).
Ensure ignition switched OFF.
Remove upper engine cover.
Disconnect ignition coil from one spark plug.
Connect test spark plug to ignition coil.
Using insulated pliers, hold test spark plug 6 mm from suitable earth.
Briefly crank engine.
Check for strong blue spark.
Repeat test for each ignition coil.
If no spark is visible: Carry out high-tension circuit component checks. Refer to General Test Procedures.
ca. 5 volt bij stilstand op injector is prima. Injector wordt pulserend aangestuurd dus klopt het dat spanning daalt bij starten. Dat betekend dat systeem wel degelijk ingeschakeld is.
Geen benzine ruiken is dan vreemd. Als druk in drukleiding ok is moet er benzine uit de injectoren stromen.
Blz 146 147 omschrijft hoe te testen of druk goed is in drukleiding. Je kunt ook even een leiding loskoppelen om te zien of er benzine uitstroomt, maar kijk uit voor brandgevaar etc. want pomp moet 2 liter per min opbrengen, dat is best veel om te morsen!!
Bekijk schema blz 165 om te zien waar alle componenten zitten en wat ze doen.
Ik kan LPG nog niet uitsluiten, maar die treedt pas in werking na het starten door de injectoren niet meer aan te sturen, maar de benzineleiding blijft wel onder druk.
Ignition system
High-tension spark
Checking -
Fig. 14
NOTE: Disconnect injector multi-plugs before cranking tests, to avoid damage to catalytic converter(s).
Ensure ignition switched OFF.
Remove upper engine cover.
Disconnect ignition coil from one spark plug.
Connect test spark plug to ignition coil.
Using insulated pliers, hold test spark plug 6 mm from suitable earth.
Briefly crank engine.
Check for strong blue spark.
Repeat test for each ignition coil.
If no spark is visible: Carry out high-tension circuit component checks. Refer to General Test Procedures.
ca. 5 volt bij stilstand op injector is prima. Injector wordt pulserend aangestuurd dus klopt het dat spanning daalt bij starten. Dat betekend dat systeem wel degelijk ingeschakeld is.
Geen benzine ruiken is dan vreemd. Als druk in drukleiding ok is moet er benzine uit de injectoren stromen.
Blz 146 147 omschrijft hoe te testen of druk goed is in drukleiding. Je kunt ook even een leiding loskoppelen om te zien of er benzine uitstroomt, maar kijk uit voor brandgevaar etc. want pomp moet 2 liter per min opbrengen, dat is best veel om te morsen!!
Bekijk schema blz 165 om te zien waar alle componenten zitten en wat ze doen.
Ik kan LPG nog niet uitsluiten, maar die treedt pas in werking na het starten door de injectoren niet meer aan te sturen, maar de benzineleiding blijft wel onder druk.
o.a. Lancia V4 V6 V8
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: K start niet na stilstand
De gasboer zei direct: te lage benzinedruk. Dan gaan de injectoren niet open. Dus of de benzinedrukregelaar is kapot of er is iets anders aan de hand. Ik denk even de retourleiding dichtknijpen en kijken wat er gebeurt.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: K start niet na stilstand
De druk wordt opgebouwd door de pomp, afgeregeld door de drukregelaar op de voorraadbuis waar de injectoren ook aan vastgekoppeld zijn.
Een echte foute beun test: koppel luchtfilter los en spuit een beetje remmenreiniger in de inlaatspruitstuk. Start de auto direct daarna en kijk of die levenstekens geeft, zo ja, zoek de oorzaak bij de brandstof, zo nee, dan is de vonk de oorzaak. Dealers gebruiken deze truc ook, remmenreiniger is een soort ether.
Ik kan alleen afgaan op wat je schrijft, maar ik heb het gevoel dat er toch iets niet lekker zit in de benzine toevoer.
Een echte foute beun test: koppel luchtfilter los en spuit een beetje remmenreiniger in de inlaatspruitstuk. Start de auto direct daarna en kijk of die levenstekens geeft, zo ja, zoek de oorzaak bij de brandstof, zo nee, dan is de vonk de oorzaak. Dealers gebruiken deze truc ook, remmenreiniger is een soort ether.
Ik kan alleen afgaan op wat je schrijft, maar ik heb het gevoel dat er toch iets niet lekker zit in de benzine toevoer.
o.a. Lancia V4 V6 V8
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: K start niet na stilstand
Ja, dat ga ik ook onderzoeken, gasboer was heel duidelijk. Ook als je de lpg ecu afkoppelt start hij op benzine. Hij moet gewoon op benzine kunnen lopen, de lpg injectie houdt dat niet tegen.
Wat moet je eigenlijk allemaal doen als de benzine vergumd is?
Wat moet je eigenlijk allemaal doen als de benzine vergumd is?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: K start niet na stilstand
De injectoren kun je ultrasoon laten reinigen. Een paar dagen weken in Dasty ontvetter van de Wibra schijnt ook te kunnen.
Ik heb zelf net zo'n ultrasoon reiniger voor een paar knaken gekocht bij de Trekpleister, dat werkt goed bij vieze horloges heb ik gemerkt maar of het resultaat hetzelfde is als bij de vakman?
Ik heb zelf net zo'n ultrasoon reiniger voor een paar knaken gekocht bij de Trekpleister, dat werkt goed bij vieze horloges heb ik gemerkt maar of het resultaat hetzelfde is als bij de vakman?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: K start niet na stilstand
Stap voor stap, eerst uitzoeken of het idd brandstof is, met beuntruc (is niet schadelijk of gevaarlijk). Dan deel voor deel uitzoeken. Ultrasoon etc. zijn oplossingen. maar als de motor eenmaal wel aanslaat dan kun je reinigers gebruiken, waarschijnlijk is het toch een enkel onderdeel.
o.a. Lancia V4 V6 V8
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: K start niet na stilstand
Vandaag eindelijk leven in de brouwerij! Nu ik geconstateerd had dat er ruim voldoende benzinedruk was door een doorzichtige slang aan de retourleiding te koppelen, kon ik de benzinepomp eindelijk goedkeuren. Naar ik nu begreep gaat de pomp ook niet lopen als de druk hoog genoeg is, hij wacht dan tot de druk lager wordt en gaat dan weer lopen.
Dus nu was de vraag of de ontsteking het wel deed. Ik verdacht nog immer de injectoren van de benzine. Helaas kun je met deze bobines de vonk niet controleren, maar wel met een omweggetje. Gewoon remmenreiniger erin spuiten en starten. Dat heb ik vandaag gedaan. Inlaat losgehaald (flexibele deel) en flink wat remmenreiniger erin gespoten. Daarna gestart en ...... meteen lopen! Daarna ging hij op 3 cylinders lopen en sloeg af. Nogmaals gestart en toen had ik er ineens 4. Genoeg om een beetje warm te worden zodat de auto overging op LPG. Toen had ik weer 5 cylinders. Na nogmaals starten op benzine waren ook hier alle 5 de cylinders wakker. Raar, maar typisch Italiaans. De auto heeft zichzelf gerepareerd! Nu kan ik eindelijk beginnen aan de reparaties die moeten: nieuwe koppeling, uitlaat middendeel (blijkt afgebroken) en waarschijnlijk een nieuwe schokbreker linksachter (lekt). Dan APK en duimen.
Dus nu was de vraag of de ontsteking het wel deed. Ik verdacht nog immer de injectoren van de benzine. Helaas kun je met deze bobines de vonk niet controleren, maar wel met een omweggetje. Gewoon remmenreiniger erin spuiten en starten. Dat heb ik vandaag gedaan. Inlaat losgehaald (flexibele deel) en flink wat remmenreiniger erin gespoten. Daarna gestart en ...... meteen lopen! Daarna ging hij op 3 cylinders lopen en sloeg af. Nogmaals gestart en toen had ik er ineens 4. Genoeg om een beetje warm te worden zodat de auto overging op LPG. Toen had ik weer 5 cylinders. Na nogmaals starten op benzine waren ook hier alle 5 de cylinders wakker. Raar, maar typisch Italiaans. De auto heeft zichzelf gerepareerd! Nu kan ik eindelijk beginnen aan de reparaties die moeten: nieuwe koppeling, uitlaat middendeel (blijkt afgebroken) en waarschijnlijk een nieuwe schokbreker linksachter (lekt). Dan APK en duimen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: K start niet na stilstand
Kijk!!! dat geeft de burger weer moed.
Tip. laat de motor een minuutje of 5 op benzine stationair draaien dan zijn de injectoren weer goed gespoeld.
Tip. laat de motor een minuutje of 5 op benzine stationair draaien dan zijn de injectoren weer goed gespoeld.
o.a. Lancia V4 V6 V8
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: K start niet na stilstand
Ik dacht aan een busje reiniger, is dat niet beter?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: K start niet na stilstand
Gefeliciteerd! Mooi dat die het weer doet, en dat je weer verder kunt met de reparaties. Nu wil ik eigenlijk wel weten of de bougies het met deze stand van zaken wel doen zoals we het getest hebben. Want als ze dan wel vonken met een massakabel op de bobine weet ik het ook niet meer...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75