onderweg naar/in/van Italie koelwatertemperatuur die opliep naar bijna 110 gr. C. De ventilator slaat en dan steeds gedurende ca. 10 seconden aan. Deed mij denken aan wat Jan Willem hierboven beschreef. Zaterdag onderweg op zoek naar overnachtingsadres in Bayern kwam ik langs AR/Fiat garage waar ik dacht laat ik eens ff binnenrijden om te zien wat de infraroodmeter zegt. Ca. 85-95 gr. bij in/uitlaat en thermostaat dus de meter is misschien wat te pessimistisch maar toch wel iets om met geknepen billen te rijden. De monteur was overigens erstaunt om weer eens een Thema te zien, dat was wel heel lang geleden. Hij was zelf bezig om een 2.8 V6 die hij voor EUR 200 op de kop had weten te tikken (met slechts een defecte accu, maar wel met de nodige roestschade) wieder in Stand zu setzen (wat een toeval.....) en tippte auf een kapotte thermoschakelaar. Gedurende de lange ritten met hoge snelheid (tot 220 km op de Tom Tom) bleef de temp op ca. 90 gr, dus te doen. Vanmiddag getracht die geschroefde zekering te vinden om daar maar te beginnen, maar waar zit dat ding dan? Kan slechts een zekeringen kast ontdekken.........?Jan Willem schreef:Volgens mij heb je een ander probleem. De koelventilator is gezekerd met een heel dunne geschroefde zekering, die naar verloop van tijd door vermoeiing scheurt.
Onder koele omstandigheden is er gewoon contact, maar bij hitte trekt de scheur open en heb je dus geen contact.
De zekering zit tegen het geluidschot achter de motor geschroefd in een klein "doosje". Een nieuwe kan je gewoon in de automaterialenhandel kopen voor een paar dubbeltjes (ik heb er ooit een paar extra gekocht, die ik toevallig gisteren tegenkwam).
Overigens zijn de tegenwoordige koelsytemen gesloten en daardoor onder druk, waardoor het kookpunt iets boven de 100 graden ligt.
Mijn 16V had dit ooit, ik had zelfs een overbrugging van de thermoschakelaar voor de koelventilator gemaakt en kon wekenlang de oorzaak niet vinden, totdat ik de zekering vond. Veel italiaanse auto's hebben een dergelijke voorziening (bijvoorbeeld Fiat Croma en Alfa 164).
Wie weet meer?