koelwater- en olietemperatuur

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 26 jan 2009, 08:23

@JW, dergelijke koelwatertemperaturen krijg ik altijd de zenuwen van. Bij een Turbo16V heb ik vaker gezien dat de koelwatertemperatuur telkens boven de 90 graden komt. Bij mijn turbo's 8V gebeurt dit niet, daar blijft de temperatuur altijd onder de 90 graden.
Ik weet eigenlijk niet of dergelijke hoge temperaturen een probleem zijn (voor bijvoorbeeld de koppakking) of dat deze temperaturen heel normaal zijn voor een turbo 16V.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Dickamerica
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 okt 2008, 10:37
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Dickamerica » 26 jan 2009, 10:34

water 100-105 gr??? dat staat ie zowat te koken ,dus dat is foute boel!

Slaat de koelvin wel aan? hoort tegen de 90 gr aan te slaan,zo niet is of de stekkerverbinding gaar of de thermoschakelaar in de radiateur.
Dickamerica

http://www.italiaveloce.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Alfa 90 2.5 Qo Grigio Medio Metallizato 1987 Pelle Grigio

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 26 jan 2009, 20:21

ventilator slaat aan, weliswaar telkens voor zeer korte tijd en lijkt mij nauwelijks te helpen. Dacht maar eens met de thermostaat te beginnen echter deze is via de reguliere kanalen (tuynder, lancia dealer) niet meer te verkrijgen.
heeft iemand tips waar ik dat ding op de kop zou kunnen tikken? dezelfde thermostaat (onderdeelnr. 7718036) zat overigens ook in de Kappa 2.0 16V turbo

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 26 jan 2009, 20:38

Wellicht heeft Martin Willems wat voor je. Helaas is een gloednieuwe net voor erg weinig verkocht op Ebay duitsland. Ik denk dat je overigens beter ervoor kunt zorgen dat de ventilator goed en op tijd inkomt. Thermostaten zijn meestal niet kapot in de zin dat ze het koelwater te beperkt zouden doorlaten. Als het al te warm wordt zou de ventilator eigenlijk continu moeten draaien om de waterpomp te compenseren. Uit jouw verhal blijkt dit niet.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Jan Willem » 26 jan 2009, 21:56

Volgens mij heb je een ander probleem. De koelventilator is gezekerd met een heel dunne geschroefde zekering, die naar verloop van tijd door vermoeiing scheurt.
Onder koele omstandigheden is er gewoon contact, maar bij hitte trekt de scheur open en heb je dus geen contact.
De zekering zit tegen het geluidschot achter de motor geschroefd in een klein "doosje". Een nieuwe kan je gewoon in de automaterialenhandel kopen voor een paar dubbeltjes (ik heb er ooit een paar extra gekocht, die ik toevallig gisteren tegenkwam).
Overigens zijn de tegenwoordige koelsytemen gesloten en daardoor onder druk, waardoor het kookpunt iets boven de 100 graden ligt.
Mijn 16V had dit ooit, ik had zelfs een overbrugging van de thermoschakelaar voor de koelventilator gemaakt en kon wekenlang de oorzaak niet vinden, totdat ik de zekering vond. Veel italiaanse auto's hebben een dergelijke voorziening (bijvoorbeeld Fiat Croma en Alfa 164).
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 26 jan 2009, 22:28

het probleem van de te lage water- en m.n. olietemperatuur neemt nu wel een verrassende wending :o . onder normale omstandigheden (tenzij de meters niet juist aangeven) wordt niet de juiste bedrijfstemperatuur bereikt, althans in dit jaargetijde. uiteraard verdient het aanbeveling de werking van de ventilator te controleren maar het lijkt mij toch dat ik bij het begin moet beginnen of zie ik dat verkeerd en zeggen jullie dat de thermostaat niet de oorzaak is van de lage bedrijfstemperaturen?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 26 jan 2009, 22:38

Er lopen nu twee verhalen door elkaar. Feit is dat je zegt last te hebben van een te lage koelwatertemperatuur. Dat ligt aan de thermostaat. Vervangen dus.
Fiet twee is dat je zegt dat de temperatuur, als die eenmaal hoog wordt, te hoog is. Dat kan aan een aantal zaken liggen (zoals doorstroming) maar zal voornamelijk te maken hebben met een minder goed functionerende aansturing van de ventilator. Ik weet niet welk type aansturing je hebt (een aansturing via een relais die twee snelheden kan genereren waarbij het probleem dat de andere JW schetste kan optreden of het systeem met één schakelaar in de radiator) maar afhankelijk daarvan zou ik de boel eens na (laten) kijken. Op zich kan ook je temperatuurmeter liegen en dan biedt een infrarood metertje waar Ronald het over had, uitkomst.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Hans8V » 02 feb 2009, 23:32

Nog een IE temperatuurtje: met buitentemperaturen van rond het vriespunt het koelwater niet boven de 60-65 graden op de dashboard meter. Van het weekend even de thermostaat eruit gehaald en in een pannetje water getest, en die is goed. Dwz bij langzaam verwarmend water gaat die netjes op een bepaald moment open. En sluit ook weer netjes. Dus dan vraag ik me toch af of tijdens het rijden de thermostaat al wel moet openen. De motor loopt ook te langzaam stationair bij deze koelwatertemperaturen, ongeveer 600-700 rpm. Bij de APK bleek de CO-waarde bij de eerste meting ook te hoog, en nadat de motor/watertemp na een behoorlijke tijd draaien pas rond de 90 gr kwam (en de fan aansloeg) was dit wel goed. En het toerental netjes tegen de 1000 rpm.
Dus zal het wel geen Italiaans weer zijn :lol:


Ook viel me op dat er bij het loshalen van de slang aan de thermostaat daar nauwelijks koelvloeistof uit kwam. Terwijl het nivo in het voorraad vat voldoende is, is de bovenste slang praktisch leeg! En die heb ik de vorige keer zeker ontlucht!
Klopt dit wel?
Bijlagen
Temperatuur Thema IE.jpg
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 05 feb 2009, 19:44

zo thermostaat is vervangen (oude was idd defect) evenals de koelvloeistof. Watertempmeter komt veel sneller omhoog evenals de olie.

Vandaag 2 lange ritten gemaakt over A28 en een 30 km over (80 en 100km)binnenwegen. Watertemperatuur ongeacht de snelheid tussen 80-85gr C (net tegen of op de '90' op de meter), olie op de snelweg idem (net op de 1 van '100' op de meter). Echter als er rustig wordt getoerd op de 80 en 100km wegen daalt de olietemp naar ca. 70gr.

ik ga er nu maar vanuit dat alles verder ok is en hou het er maar op dat de meters niet helemaalk correct aanwijzen

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Frank » 10 mar 2009, 16:25

Ik had een jaar terug dezelfde problemen met de Marea. Hoewel, eigenlijk al jaren een te lage temperatuur op de meter, en de laatste tijd af en toe juist te hoog (in de file enzo). Bleken ook de 2 hier genoemde problemen te zijn. Als eerste de thermostaat vervangen, sindsdien altijd de temperatuur strak op 90 graden binnen 5 minuten. En ook de aansturing van de ventilator was 'verrot' , mijn garage heeft de bedrading weer gangbaar gemaakt (was gesmolten) en een relais vervangen. Daarna geen oververhitting (ook niet in bella Italia!) :)
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”